Kunnskapsministeren har fått mange innspill
Dato: 10.08.2022 | Kunnskapsdepartementet
Under kan du se innspillene vi har fått til stortingsmeldingen om 5.-10. trinn.
Selv om mye går bra i norsk skole, ser vi noen bekymringsfulle utviklingstrekk når det gjelder elevenes motivasjon, deres opplevelse av skolemiljøet og hvordan de rapporterer om psykisk helse og ulike former for stress og press. Vi ser også at tross økt innsats de senere årene er læringsresultatene relativt stabile og at forskjellene mellom elevene og andelen svakt presterende elever øker.
Regjeringen vil blant annet gjøre undervisningen i skolen mer praktisk og variert, men ungdomsmeldingen vil også ta for seg temaer som skolemiljø, laget rundt eleven, skolen som arbeidsplass, vurdering og elevmedvirkning. For å få et godt kunnskapsgrunnlag til arbeidet med stortingsmeldingen, ba kunnskapsminister Tonje Brenna om innspill til hvordan vi kan utvikle skolen slik at den i enda større grad fremmer elevenes motivasjon, mestring, læring og utvikling.
– Vi må videreutvikle fellesskolen slik at enda flere elever er motiverte og opplever mestring. Vi vil ha en skole der alle elever både kan trives og lærer mer. Jeg ønsker meg innspill fra elever og lærere i hele landet til hvordan de mener vi kan skape en bedre skole for elevene våre, sier kunnskapsminister Tonje Brenna.
Nå har fristen for å sende innspill gjennom denne siden gått ut og du kan lese innspillene som har kommet inn her.
Innsendte innspill
- Innspill fra privatperson, Marianne Foss
- Innspill fra elever i Sandnes
- Innspill fra faglig råd Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign
- Innspill fra Hafslund ungdomsskole
- Innspill fra Longyearbyen skole
- Innspill fra Nordfjordakademiet
- Innspill fra Rothaugen skole i Bergen
- Innspill fra Smøla kulturskole
- Innspill fra Sunnfjord kulturskole
- Innspill fra Tverga ressurssenter
- Innspill fra Vågen videregående skole
- Innspill fra privatperson, Widar Jensen
- Innspill fra Samarbeidsrådet for yrkesopplæring
- Innspill fra privatperson, Maiken Styrmoe Westgaard
- Innspill fra privatperson, Janne Korsmo
- Innspill fra privatperson, Ivar August Bull
- Innspill fra privatperson, Inger Susanne Einang
- Innspill fra privatperson, Ingebjørg Felde
- Innspill fra privatperson, Henrik Bjørnevik
- Innspill fra Foreldreutvalget i grunnopplæringen
- Innspill fra elever i Jølster
- Innspill fra privatperson, Dorte Rømsing
- Innspill fra privatperson, Bente Olsen
- Innspill fra Sør-Fron kommune
- Innspill fra Færder Kulturverksted
- Innspill fra FIRST Scandinavia
- Innspill fra Norsk Fysioterapeut Forbund
- Innspill fra Arendal kommune
- Innspill fra Abeilia
- Innspill fra Drama- og teaterpedagogene
- Innspill fra Utdanningsforbundet Vestnes
- Innspill fra Utdanningsetaten i Oslo, avdeling for pedagogisk kompetanseutvikling
- Innspill fra Tekna
- Innspill fra Nasjonalforeningen for folkehelsen
- Innspill fra Kunsten å lære
- Innspill fra Kunst og design i skolen
- Innspill fra Kunst i Skolen
- Innspill fra privatperson, Eldrid E Stangeland
- Innspill fra Bakgården Ungdomshus
- Innspill fra Unge funksjonshemmede
- Innspill fra Unge funksjonshemmede (2)
- Innspill fra privatperson Martin Richter Jonsen
- Innspill fra privatperson, Magnus Holm Simonsen
- Innspill fra Forandringsfabrikken Kunnskapssenter
- Innspill fra Aksjon skolebibliotek
- Innspill fra Utdanningsetaten i Oslo
- Innspill fra Stavanger kommune
- Innspill fra Kongsberg kommune
- Innspill fra privatperson, Gry Pedersen Skogland
- Innspill fra Evje og Hornnes kommune
- Innspill fra privatperson, Cecilie Bakkevold
- Innspill fra Elevorganisasjonen
- Innspill fra Norsk Psykologforening
- Innspill fra Fornybar Norge
- Innspill fra Sentralt ungdomsråd i Oslo
- Innspill fra Moss KFU
- Innspill fra Redd Barna
- Innspill fra Namsos barneskole
- Innspill fra faglærer kunst og håndverk
- Innspill fra privatperson Ørjan Andesnæs
- Innspill fra Ungt Entrepenørskap
- Innspill fra Ungdommens kommunestyre i Stavanger
- Innspill fra Norsk leirskoleforening
- Innspill fra Norges Orienteringsforbund
- Innspill fra Færder Kulturverksted
- Innspill fra foreningen !Les
- Innspill fra privatperson, Hanne Østerhus Dahle
- Innspill fra Naturfagssenteret
- Innspill fra Senter for fysisk aktiv læring
- Innspill fra Samarbeidsform for estetiske fag
- Innspill fra Nasjonalt senter for realfagsrekruttering
- Innspill fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
- Innspill fra Mat og helse i skolen
- Innspill fra 8A på Alta ungdomsskole
- Innspill fra Skolelederforbundet
- Innspill fra Elevrådet på Tangenåsen ungdomsskole
- Innspill fra Friluftsrådenes landsforbund
- Innspill fra Elevrådet på Berger skole
- Innspill fra Elevrådet på Alværn skole
- Innspill fra Bakkeløkka ungdomsskole
- Innspill fra Bakkeløkka ungdomsskole
- Innspill fra Bakkeløkka ungdomsskole
- Innspill fra Bakkeløkka ungdomsskole
- Innspill fra Det norske Skogselskap
- Innspill fra Fagforbundet
- Innspill fra privatperson, Sophia
- Innspill fra privatperson, Ingrid
- Innspill fra privatperson, Ida
- Innspill fra privatperson
- Innspill fra privatperson, Eva Lin Hansen
- Innspill fra Senter for Fysisk Aktiv Læring
- Innspill fra privatperson, Ørjan Andenæs
- Innspill fra stipendiat Grethe Nina Hestholm
- Innspill fra privatperson, Bjørg-Siri Albertsen
- Innspill fra Krokelvdalen skole
- Innspill fra privatperson, Joar Brakstad
- Innspill fra privatperson, Sara Bernes
- Innspill fra Norsk friluftsliv
- Innspill fra elevrådet ved Veggli skole
- Innspill fra Ungt Entrepenørskap
- Innspill fra 9D ved Morellbakken skole
- Innspill fra privatperson, professor emerita Aud Berggraf Sæbø
- Innspill fra elevrådet ved Namsos barneskole
- Innspill fra privatperson, elev Nordseter skole
- Innspill fra privatperson, Johanna
- Innspill fra privatperson, Elias Habib
- Innspill fra privatpersoner, Vilma og Karen
- Innspill fra elever ved Skranevatnet skole
- Innspill fra Lykkelige barn
- Innspill fra privatperson, Inger Susanne Einang
- Innspill fra privatperson
- Innspill fra 10. trinn ved Åset skole
- Innspill fra The Brix