Leveringspliktige posttjenester
Artikkel | Sist oppdatert: 18.10.2021 | Samferdselsdepartementet
Det overordnede målet på postområdet er å sikre et godt og likeverdig tilbud av posttjenester til befolkning, næringsliv og myndigheter i hele landet tilpasset den endrede etterspørselen etter posttjenester. Målet blir i dag i all hovedsak fulgt opp gjennom egen regulering av sektoren, herunder postloven, krav i Postens konsesjon og gjennom statlig kjøp av ulønnsomme posttjenester.
Det stilles i postforskriften krav til at leveringspliktig tilbyder skal ha minst ett fast ekspedisjonssted i hver kommune (postkontor eller Post i Butikk). I Postens konsesjon stilles det også krav om at minst 85 prosent av innenlandsk brevpost skal være fremme tre dager etter innlevering, og at 97 prosent skal være fremme etter fem dager. Det er i dag krav til enhetsporto for enkeltsendinger opp til 50 gram, noe som sikrer lik pris for alle i hele landet.
Siden årtusenskiftet har fallet i brevmengden og veksten i digital kommunikasjon medført store omveltninger i postmarkedet. Brevmengden har falt med mer enn 75 prosent siden årtusenskiftet og det er ingen tegn til at fallet vil stoppe. Posten har som leveringspliktig tilbyder vært i en kontinuerlig omstillings- og effektiviseringsprosess. På samme måte har statens krav til leveringspliktige tjenester endret seg opp gjennom årene.
Postloven kapittel 2 regulerer hva som omfattes av leveringsplikten, hvordan leveringspliktige tilbydere utpekes og hvilke krav som stilles til de leveringspliktige posttjenestene.