Karbonprisbaner for bruk i samfunnsøkonomiske analyser i 2024
Dato: 21.12.2023 | Finansdepartementet
Finansdepartementet har fastsatt et regelverk for hvordan klimagassutslipp skal tas hensyn til i samfunnsøkonomiske analyser av statlige tiltak. Ifølge reglene skal analysene anvende årlig oppdaterte karbonprisbaner fra Finansdepartementet. Med dette dokumentet publiseres de konkrete prisbanene som skal benyttes for analyser i 2024.
Disse prisene erstatter priser som skulle benyttes for analyser i 2023.
Rundskriv R-109/21 fra Finansdepartementet fastsetter regler for verdsetting av klimagassutslipp i samfunnsøkonomiske analyser. Nærmere informasjon om reglene fremgår i artikkelen «Hvordan ta hensyn til klimagassutslipp i samfunnsøkonomiske analyser» på regjeringen.no, her.
Reglene fastslår at samfunnsøkonomiske analyser skal anvende en karbonpris som angis i årlig oppdaterte prisbaner fra Finansdepartementet. Det angis egne prisbaner for ulike kategorier utslipp med kildene som fremgår av tabell 1 nedenfor.
Prisene som skal benyttes i samfunnsøkonomiske analyser fremgår i tabell 2, og kan også lastes ned som regneark.
Tabell 1. Kilder til priser på kort og lang sikt fordelt på kategori av utslipp
|
Kategori utslipp |
Pris første år |
Pris frem til 2030 |
Pris 2031-2100 |
1 |
Kvotepliktige utslipp - med unntak av luftfart og petroleum |
Gjennomsnittlig pris på EU ETS-kvoter siste måned før publisering av prisbane. |
Bruke noterte forward-priser som i dag foreligger for de nærmeste årene, og deretter en fremskrevet videreføring av den forventede prisutviklingen. Omregnet til faste norske kroner. |
Følger det internasjonale energibyråets «Announced Pledges Scenario» frem til 2050. For senere år øker prisen med kalkulasjonsrenten for samfunnsøkonomiske analyser. |
2 |
Ikke-kvotepliktig utslipp |
Den generelle satsen i CO2-avgiften for mineralske produkter. |
Gradvis økning til 2 000 kroner i 2030 (prisnivå 2020)
(CO2-avgift i 2030 som signalisert i Klimaplan 2021-2030.) |
Det varslede nivået for 2030 holdes reelt uendret frem til langsiktige karbonpriser på kvotepliktig utslipp når samme nivå. Deretter prises ikke-kvotepliktige utslipp og kvotepliktige utslipp likt. |
3 |
Petroleum |
Kvotepris som i 1, med påslag for CO2-avgiften for petroleum (opp til et tak på 2 000 kroner) |
Utvikling i kvotepris som i 1, med påslag for gradvis økning av CO2-avgiften for petroleum (opp til et tak på 2 000 kroner).
(summen av kvotepris og CO2-avgift for sektoren som signalisert i Klimaplan 2021-2030) |
Som 2 |
4 |
Luftfart |
Kvotepris som i 1, med påslag for CO2-avgiften for luftfart (opp til et tak på 2 000 kroner) |
Utvikling i kvotepris som i 1, med påslag for gradvis økning av CO2-avgiften for luftfart (opp til et tak på 2 000 kroner).
(summen av kvotepris og CO2-avgift for sektoren som signalisert i Klimaplan 2021-2030) |
Som 2 |
5 |
Opptak og utslipp i skog- og arealbruk |
Som 1 |
Som 1 |
Som 1 |
Tabell 2. Priser som skal benyttes på klimagassutslipp i samfunnsøkonomiske analyser for utslipp i årene 2024-2100
Alle priser i norske kroner. Prisnivå 2024. Valutakurs 11,7 kroner/euro benyttet.
År |
(1) Kvotepliktig utslipp (unntatt luftfart og petroleum) |
(2) Ikke-kvotepliktig utslipp |
(3) Petroleum |
(4) Luftfart |
(5) Opptak og utslipp fra skog- og arealbruk |
2024 |
934 |
1176 |
1724 |
1608 |
934 |
2025 |
951 |
1382 |
1902 |
1784 |
951 |
2026 |
970 |
1587 |
2115 |
2000 |
970 |
2027 |
990 |
1793 |
2370 |
2265 |
990 |
2028 |
1015 |
1998 |
2410 |
2410 |
1015 |
2029 |
1040 |
2204 |
2410 |
2410 |
1040 |
2030 |
1066 |
2410 |
2410 |
2410 |
1066 |
2031 |
1129 |
2410 |
2410 |
2410 |
1129 |
2032 |
1196 |
2410 |
2410 |
2410 |
1196 |
2033 |
1266 |
2410 |
2410 |
2410 |
1266 |
2034 |
1341 |
2410 |
2410 |
2410 |
1341 |
2035 |
1420 |
2410 |
2410 |
2410 |
1420 |
2036 |
1503 |
2410 |
2410 |
2410 |
1503 |
2037 |
1592 |
2410 |
2410 |
2410 |
1592 |
2038 |
1686 |
2410 |
2410 |
2410 |
1686 |
2039 |
1785 |
2410 |
2410 |
2410 |
1785 |
2040 |
1890 |
2410 |
2410 |
2410 |
1890 |
2041 |
1915 |
2410 |
2410 |
2410 |
1915 |
2042 |
1939 |
2410 |
2410 |
2410 |
1939 |
2043 |
1965 |
2410 |
2410 |
2410 |
1965 |
2044 |
1990 |
2410 |
2410 |
2410 |
1990 |
2045 |
2016 |
2410 |
2410 |
2410 |
2016 |
2046 |
2042 |
2410 |
2410 |
2410 |
2042 |
2047 |
2068 |
2410 |
2410 |
2410 |
2068 |
2048 |
2095 |
2410 |
2410 |
2410 |
2095 |
2049 |
2122 |
2410 |
2410 |
2410 |
2122 |
2050 |
2150 |
2410 |
2410 |
2410 |
2150 |
2051 |
2236 |
2410 |
2410 |
2410 |
2236 |
2052 |
2325 |
2410 |
2410 |
2410 |
2325 |
2053 |
2418 |
2418 |
2418 |
2418 |
2418 |
2054 |
2515 |
2515 |
2515 |
2515 |
2515 |
2055 |
2616 |
2616 |
2616 |
2616 |
2616 |
2056 |
2720 |
2720 |
2720 |
2720 |
2720 |
2057 |
2829 |
2829 |
2829 |
2829 |
2829 |
2058 |
2942 |
2942 |
2942 |
2942 |
2942 |
2059 |
3060 |
3060 |
3060 |
3060 |
3060 |
2060 |
3183 |
3183 |
3183 |
3183 |
3183 |
2061 |
3310 |
3310 |
3310 |
3310 |
3310 |
2062 |
3442 |
3442 |
3442 |
3442 |
3442 |
2063 |
3580 |
3580 |
3580 |
3580 |
3580 |
2064 |
3687 |
3687 |
3687 |
3687 |
3687 |
2065 |
3798 |
3798 |
3798 |
3798 |
3798 |
2066 |
3912 |
3912 |
3912 |
3912 |
3912 |
2067 |
4029 |
4029 |
4029 |
4029 |
4029 |
2068 |
4150 |
4150 |
4150 |
4150 |
4150 |
2069 |
4275 |
4275 |
4275 |
4275 |
4275 |
2070 |
4403 |
4403 |
4403 |
4403 |
4403 |
2071 |
4535 |
4535 |
4535 |
4535 |
4535 |
2072 |
4671 |
4671 |
4671 |
4671 |
4671 |
2073 |
4811 |
4811 |
4811 |
4811 |
4811 |
2074 |
4955 |
4955 |
4955 |
4955 |
4955 |
2075 |
5104 |
5104 |
5104 |
5104 |
5104 |
2076 |
5257 |
5257 |
5257 |
5257 |
5257 |
2077 |
5415 |
5415 |
5415 |
5415 |
5415 |
2078 |
5577 |
5577 |
5577 |
5577 |
5577 |
2079 |
5745 |
5745 |
5745 |
5745 |
5745 |
2080 |
5917 |
5917 |
5917 |
5917 |
5917 |
2081 |
6095 |
6095 |
6095 |
6095 |
6095 |
2082 |
6277 |
6277 |
6277 |
6277 |
6277 |
2083 |
6466 |
6466 |
6466 |
6466 |
6466 |
2084 |
6660 |
6660 |
6660 |
6660 |
6660 |
2085 |
6859 |
6859 |
6859 |
6859 |
6859 |
2086 |
7065 |
7065 |
7065 |
7065 |
7065 |
2087 |
7277 |
7277 |
7277 |
7277 |
7277 |
2088 |
7496 |
7496 |
7496 |
7496 |
7496 |
2089 |
7720 |
7720 |
7720 |
7720 |
7720 |
2090 |
7952 |
7952 |
7952 |
7952 |
7952 |
2091 |
8191 |
8191 |
8191 |
8191 |
8191 |
2092 |
8436 |
8436 |
8436 |
8436 |
8436 |
2093 |
8689 |
8689 |
8689 |
8689 |
8689 |
2094 |
8863 |
8863 |
8863 |
8863 |
8863 |
2095 |
9040 |
9040 |
9040 |
9040 |
9040 |
2096 |
9221 |
9221 |
9221 |
9221 |
9221 |
2097 |
9406 |
9406 |
9406 |
9406 |
9406 |
2098 |
9594 |
9594 |
9594 |
9594 |
9594 |
2099 |
9786 |
9786 |
9786 |
9786 |
9786 |
2100 |
9981 |
9981 |
9981 |
9981 |
9981 |
Det følger av rundskriv R-109 at det kan gjøres følsomhetsanalyser for parametere som er sentrale for analysens resultat. I tråd med rundskrivet oppgir Finansdepartementet her prisbaner for slike følsomhetsanalyser av karbonpris. Den høye prisbanen tar utgangspunkt i det FNs klimapanel (IPCC) anslår trengs for å begrense oppvarming til 1,5 grader (median-anslag). Som grunnlag for den høye prisbanen brukes modellberegninger konsistent med 1,5 graders oppvarming gjengitt i FNs klimapanels sjette hovedrapport. Den lave prisbanen er satt til 75 prosent av kvoteprisen i det første året og vokser deretter med kalkulasjonsrenten for samfunnsøkonomiske analyser. De spesifikke prisbanene til bruk i følsomhetsanalyser fremgår av tabell 3, og kan også lastes ned som regneark.
Tabell 3. Lav og høy pris som skal brukes i følsomhetsanalyser i samfunnsøkonomiske analyser for utslipp i årene 2024-2100
Samme prisbane for alle kategorier utslipp. Alle priser i norske kroner. Prisnivå 2024. Valutakurs 10,77 kroner/dollar benyttet.
År |
Lav |
Høy (IPCC 1,5°-bane - median) |
2024 |
701 |
1893 |
2025 |
713 |
2043 |
2026 |
727 |
2206 |
2027 |
743 |
2382 |
2028 |
761 |
2571 |
2029 |
780 |
2776 |
2030 |
800 |
2997 |
2031 |
832 |
3177 |
2032 |
865 |
3368 |
2033 |
900 |
3571 |
2034 |
936 |
3785 |
2035 |
973 |
4013 |
2036 |
1012 |
4254 |
2037 |
1052 |
4510 |
2038 |
1094 |
4781 |
2039 |
1138 |
5068 |
2040 |
1184 |
5373 |
2041 |
1231 |
5636 |
2042 |
1280 |
5911 |
2043 |
1332 |
6200 |
2044 |
1385 |
6503 |
2045 |
1440 |
6820 |
2046 |
1498 |
7154 |
2047 |
1558 |
7503 |
2048 |
1620 |
7870 |
2049 |
1685 |
8254 |
2050 |
1752 |
8658 |
2051 |
1822 |
8753 |
2052 |
1895 |
8849 |
2053 |
1971 |
8946 |
2054 |
2050 |
9044 |
2055 |
2132 |
9143 |
2056 |
2217 |
9244 |
2057 |
2306 |
9345 |
2058 |
2398 |
9448 |
2059 |
2494 |
9552 |
2060 |
2594 |
9657 |
2061 |
2697 |
9751 |
2062 |
2805 |
9846 |
2063 |
2918 |
9942 |
2064 |
3005 |
10039 |
2065 |
3095 |
10137 |
2066 |
3188 |
10235 |
2067 |
3284 |
10335 |
2068 |
3382 |
10436 |
2069 |
3484 |
10538 |
2070 |
3588 |
10640 |
2071 |
3696 |
10724 |
2072 |
3807 |
10808 |
2073 |
3921 |
10892 |
2074 |
4039 |
10977 |
2075 |
4160 |
11063 |
2076 |
4284 |
11150 |
2077 |
4413 |
11237 |
2078 |
4545 |
11325 |
2079 |
4682 |
11414 |
2080 |
4822 |
11503 |
2081 |
4967 |
11638 |
2082 |
5116 |
11775 |
2083 |
5269 |
11913 |
2084 |
5427 |
12052 |
2085 |
5590 |
12194 |
2086 |
5758 |
12337 |
2087 |
5931 |
12481 |
2088 |
6109 |
12628 |
2089 |
6292 |
12776 |
2090 |
6481 |
12926 |
2091 |
6675 |
13087 |
2092 |
6875 |
13251 |
2093 |
7082 |
13417 |
2094 |
7223 |
13585 |
2095 |
7368 |
13754 |
2096 |
7515 |
13926 |
2097 |
7665 |
14101 |
2098 |
7819 |
14277 |
2099 |
7975 |
14455 |
2100 |
8134 |
14636 |
Særskilte momenter til analysen:
- Karbonpris gjelder pris på utslipp av ett tonn CO2 eller ett tonn CO2-ekvivalent utslipp av andre klimagasser (metan, lystgass m.fl.). Omregning til CO2-ekvivalent utslipp følger den internasjonalt etablerte metoden som brukes i rapportering til FN og EU. Dette følger retningslinjer under Parisavtalen på klimakonferansen i 2018: «Each Party shall use the 100-year time-horizon global warming potential (GWP) values from the IPCC Fifth Assessment Report, or 100-year time-horizon GWP values from a subsequent IPCC assessment report as agreed upon by the CMA, to report aggregate emissions and removals of GHGs, expressed in CO2 eq.»
- I prisingen av klimagassutslipp må dobbelttelling unngås. Markedspris kan i noen tilfeller i større eller mindre grad reflektere CO2-avgift eller kvotepris. I slike tilfeller må det gjøres fradrag for CO2-avgift/kvotepris i analysen.
Les mer: