Karbonprisbaner for bruk i samfunnsøkonomiske analyser i 2023
Dato: 22.10.2021 | Finansdepartementet
Finansdepartementet har fastsatt et regelverk for hvordan klimagassutslipp skal tas hensyn til i samfunnsøkonomiske analyser av statlige tiltak. Ifølge reglene skal analysene anvende årlig oppdaterte karbonprisbaner fra Finansdepartementet. Med dette dokumentet publiseres de konkrete prisbanene som skal benyttes for analyser i 2023.
Disse prisene erstatter priser som skulle benyttes for analyser i 2022 (xlsx). Prisbaner for 2022 finner du her.
Rundskriv R-109/21 fra Finansdepartementet fastsetter regler for verdsetting av klimagassutslipp i samfunnsøkonomiske analyser. Nærmere informasjon om reglene fremgår i artikkelen Hvordan ta hensyn til klimagassutslipp i samfunnsøkonomiske analyser.
Reglene fastslår at samfunnsøkonomiske analyser skal anvende en karbonpris som angis i årlig oppdaterte prisbaner fra Finansdepartementet. Det angis egne prisbaner for ulike kategorier utslipp med kildene som fremgår av tabell 1 nedenfor. For modellberegnede priser fram til 2050 benyttes det internasjonale energibyråets «Announced Pledges Scenario» som erstatter bærekraftsscenariet som ble benyttet i forrige års rapport fra energibyrået og som lå til grunn for Finansdepartementets prisbane til bruk i 2022. Announced Pledges Scenario anslås med 50 pst. sikkerhet å holde global temperaturøkning under 1,7 °C. Banen sikter dermed på en temperaturøkning midt i intervallet i Parisavtalen på samme måte som det tidligere bærekraftsscenariet. Ut over dette er kildene de samme som ved fastsettelse av prisene til bruk i 2022.
Prisene som skal benyttes i samfunnsøkonomiske analyser fremgår i tabell 2, og kan også lastes ned som regneark.
Tabell 1. Kilder til priser på kort og lang sikt fordelt på kategori av utslipp
|
Kategori utslipp |
Pris første år |
Pris frem til 2030 |
Pris 2031–2100 |
1 |
Kvotepliktige utslipp – med unntak av luftfart og petroleum |
Gjennomsnittlig pris på EU ETS-kvoter siste måned før publisering av prisbane. |
Bruke noterte forward-priser som i dag foreligger for de nærmeste årene, og deretter en fremskrevet videreføring av den forventede prisutviklingen. Omregnet til faste norske kroner. |
Følger det internasjonale energibyråets «Announced Pledges Scenario» frem til 2050. For senere år øker prisen med kalkulasjonsrenten for samfunnsøkonomiske analyser. |
2 |
Ikke-kvotepliktig utslipp |
Den generelle satsen i CO2-avgiften for mineralske produkter. |
Gradvis økning til 2 000 kroner i 2030 (prisnivå 2020) (CO2-avgift i 2030 som signalisert i Klimaplan 2021–2030.) |
Det varslede nivået for 2030 holdes reelt uendret frem til langsiktige karbonpriser på kvotepliktig utslipp når samme nivå. Deretter prises ikke-kvotepliktige utslipp og kvotepliktige utslipp likt. |
3 |
Petroleum |
Kvotepris som i 1, med påslag for CO2-avgiften for petroleum (opp til et tak på 2 000 kroner) |
Utvikling i kvotepris som i 1, med påslag for gradvis økning av CO2-avgiften for petroleum (opp til et tak på 2 000 kroner). (summen av kvotepris og CO2-avgift for sektoren som signalisert i Klimaplan 2021–2030) |
Som 2 |
4 |
Luftfart |
Kvotepris som i 1, med påslag for CO2-avgiften for luftfart (opp til et tak på 2 000 kroner) |
Utvikling i kvotepris som i 1, med påslag for gradvis økning av CO2-avgiften for luftfart (opp til et tak på 2 000 kroner). (summen av kvotepris og CO2-avgift for sektoren som signalisert i Klimaplan 2021–2030) |
Som 2 |
5 |
Opptak og utslipp i skog- og arealbruk |
Som 1 |
Som 1 |
Som 1 |
Tabell 2. Priser som skal benyttes på klimagassutslipp i samfunnsøkonomiske analyser for utslipp i årene 2023–2100
Alle priser i norske kroner. Prisnivå 2023. Valutakurs 10,25 kroner/euro benyttet.
År |
(1) Kvotepliktig utslipp (unntatt luftfart og petroleum) |
(2) Ikke-kvotepliktig utslipp |
(3) Petroleum |
(4) Luftfart |
(5) Opptak og utslipp fra skog- og arealbruk |
2023 |
798 |
952 |
1559 |
1447 |
798 |
2024 |
836 |
1135 |
1724 |
1611 |
836 |
2025 |
872 |
1317 |
1907 |
1796 |
872 |
2026 |
915 |
1500 |
2121 |
2016 |
915 |
2027 |
937 |
1682 |
2230 |
2230 |
937 |
2028 |
961 |
1865 |
2230 |
2230 |
961 |
2029 |
985 |
2047 |
2230 |
2230 |
985 |
2030 |
1010 |
2230 |
2230 |
2230 |
1010 |
2031 |
1065 |
2230 |
2230 |
2230 |
1065 |
2032 |
1123 |
2230 |
2230 |
2230 |
1123 |
2033 |
1185 |
2230 |
2230 |
2230 |
1185 |
2034 |
1249 |
2230 |
2230 |
2230 |
1249 |
2035 |
1318 |
2230 |
2230 |
2230 |
1318 |
2036 |
1390 |
2230 |
2230 |
2230 |
1390 |
2037 |
1466 |
2230 |
2230 |
2230 |
1466 |
2038 |
1546 |
2230 |
2230 |
2230 |
1546 |
2039 |
1631 |
2230 |
2230 |
2230 |
1631 |
2040 |
1720 |
2230 |
2230 |
2230 |
1720 |
2041 |
1743 |
2230 |
2230 |
2230 |
1743 |
2042 |
1766 |
2230 |
2230 |
2230 |
1766 |
2043 |
1789 |
2230 |
2230 |
2230 |
1789 |
2044 |
1812 |
2230 |
2230 |
2230 |
1812 |
2045 |
1836 |
2230 |
2230 |
2230 |
1836 |
2046 |
1860 |
2230 |
2230 |
2230 |
1860 |
2047 |
1885 |
2230 |
2230 |
2230 |
1885 |
2048 |
1909 |
2230 |
2230 |
2230 |
1909 |
2049 |
1935 |
2230 |
2230 |
2230 |
1935 |
2050 |
1960 |
2230 |
2230 |
2230 |
1960 |
2051 |
2038 |
2230 |
2230 |
2230 |
2038 |
2052 |
2120 |
2230 |
2230 |
2230 |
2120 |
2053 |
2205 |
2230 |
2230 |
2230 |
2205 |
2054 |
2293 |
2293 |
2293 |
2293 |
2293 |
2055 |
2385 |
2385 |
2385 |
2385 |
2385 |
2056 |
2480 |
2480 |
2480 |
2480 |
2480 |
2057 |
2579 |
2579 |
2579 |
2579 |
2579 |
2058 |
2682 |
2682 |
2682 |
2682 |
2682 |
2059 |
2790 |
2790 |
2790 |
2790 |
2790 |
2060 |
2901 |
2901 |
2901 |
2901 |
2901 |
2061 |
3017 |
3017 |
3017 |
3017 |
3017 |
2062 |
3138 |
3138 |
3138 |
3138 |
3138 |
2063 |
3264 |
3264 |
3264 |
3264 |
3264 |
2064 |
3361 |
3361 |
3361 |
3361 |
3361 |
2065 |
3462 |
3462 |
3462 |
3462 |
3462 |
2066 |
3566 |
3566 |
3566 |
3566 |
3566 |
2067 |
3673 |
3673 |
3673 |
3673 |
3673 |
2068 |
3783 |
3783 |
3783 |
3783 |
3783 |
2069 |
3897 |
3897 |
3897 |
3897 |
3897 |
2070 |
4014 |
4014 |
4014 |
4014 |
4014 |
2071 |
4134 |
4134 |
4134 |
4134 |
4134 |
2072 |
4258 |
4258 |
4258 |
4258 |
4258 |
2073 |
4386 |
4386 |
4386 |
4386 |
4386 |
2074 |
4518 |
4518 |
4518 |
4518 |
4518 |
2075 |
4653 |
4653 |
4653 |
4653 |
4653 |
2076 |
4793 |
4793 |
4793 |
4793 |
4793 |
2077 |
4936 |
4936 |
4936 |
4936 |
4936 |
2078 |
5084 |
5084 |
5084 |
5084 |
5084 |
2079 |
5237 |
5237 |
5237 |
5237 |
5237 |
2080 |
5394 |
5394 |
5394 |
5394 |
5394 |
2081 |
5556 |
5556 |
5556 |
5556 |
5556 |
2082 |
5723 |
5723 |
5723 |
5723 |
5723 |
2083 |
5894 |
5894 |
5894 |
5894 |
5894 |
2084 |
6071 |
6071 |
6071 |
6071 |
6071 |
2085 |
6253 |
6253 |
6253 |
6253 |
6253 |
2086 |
6441 |
6441 |
6441 |
6441 |
6441 |
2087 |
6634 |
6634 |
6634 |
6634 |
6634 |
2088 |
6833 |
6833 |
6833 |
6833 |
6833 |
2089 |
7038 |
7038 |
7038 |
7038 |
7038 |
2090 |
7249 |
7249 |
7249 |
7249 |
7249 |
2091 |
7467 |
7467 |
7467 |
7467 |
7467 |
2092 |
7691 |
7691 |
7691 |
7691 |
7691 |
2093 |
7921 |
7921 |
7921 |
7921 |
7921 |
2094 |
8080 |
8080 |
8080 |
8080 |
8080 |
2095 |
8242 |
8242 |
8242 |
8242 |
8242 |
2096 |
8406 |
8406 |
8406 |
8406 |
8406 |
2097 |
8574 |
8574 |
8574 |
8574 |
8574 |
2098 |
8746 |
8746 |
8746 |
8746 |
8746 |
2099 |
8921 |
8921 |
8921 |
8921 |
8921 |
2100 |
9099 |
9099 |
9099 |
9099 |
9099 |
Det følger av rundskriv R-109 at det kan gjøres følsomhetsanalyser for parametere som er sentrale for analysens resultat. I tråd med rundskrivet oppgir Finansdepartementet her prisbaner for slike følsomhetsanalyser av karbonpris. Den høye prisbanen tar utgangspunkt i det FNs klimapanel anslår trengs for å begrense oppvarming til 1,5 grader (median-anslag). Den lave prisbanen er satt til 75 prosent av kvoteprisen i det første året og vokser deretter med kalkulasjonsrenten for samfunnsøkonomiske analyser. De spesifikke prisbanene fremgår av tabell 3, og kan også lastes ned som regneark.
Tabell 3. Lav og høy pris som skal brukes i følsomhetsanalyser i samfunnsøkonomiske analyser for utslipp i årene 2023–2100
Samme prisbane for alle kategorier utslipp. Valutakurs 9,80 kroner/dollar benyttet.
År |
Lav |
Høy (IPCC 1,5°-bane - median) |
2023 |
598 |
1470 |
2024 |
627 |
1679 |
2025 |
654 |
1918 |
2026 |
686 |
2096 |
2027 |
703 |
2291 |
2028 |
721 |
2504 |
2029 |
739 |
2736 |
2030 |
757 |
2990 |
2031 |
787 |
3268 |
2032 |
819 |
3572 |
2033 |
852 |
3904 |
2034 |
886 |
4267 |
2035 |
921 |
4664 |
2036 |
958 |
5098 |
2037 |
996 |
5572 |
2038 |
1036 |
6091 |
2039 |
1078 |
6657 |
2040 |
1121 |
7277 |
2041 |
1166 |
7588 |
2042 |
1212 |
7912 |
2043 |
1261 |
8250 |
2044 |
1311 |
8603 |
2045 |
1364 |
8971 |
2046 |
1418 |
9355 |
2047 |
1475 |
9755 |
2048 |
1534 |
10172 |
2049 |
1595 |
10607 |
2050 |
1659 |
11060 |
2051 |
1725 |
11353 |
2052 |
1794 |
11654 |
2053 |
1866 |
11963 |
2054 |
1941 |
12280 |
2055 |
2018 |
12606 |
2056 |
2099 |
12940 |
2057 |
2183 |
13283 |
2058 |
2270 |
13635 |
2059 |
2361 |
13997 |
2060 |
2456 |
14368 |
2061 |
2554 |
14584 |
2062 |
2656 |
14804 |
2063 |
2762 |
15026 |
2064 |
2845 |
15253 |
2065 |
2931 |
15482 |
2066 |
3019 |
15715 |
2067 |
3109 |
15952 |
2068 |
3202 |
16192 |
2069 |
3298 |
16436 |
2070 |
3397 |
16683 |
2071 |
3499 |
17504 |
2072 |
3604 |
18366 |
2073 |
3712 |
19270 |
2074 |
3824 |
20219 |
2075 |
3938 |
21214 |
2076 |
4057 |
22259 |
2077 |
4178 |
23354 |
2078 |
4304 |
24504 |
2079 |
4433 |
25710 |
2080 |
4566 |
26976 |
2081 |
4703 |
27584 |
2082 |
4844 |
28205 |
2083 |
4989 |
28841 |
2084 |
5139 |
29491 |
2085 |
5293 |
30156 |
2086 |
5452 |
30835 |
2087 |
5615 |
31530 |
2088 |
5784 |
32241 |
2089 |
5957 |
32967 |
2090 |
6136 |
33710 |
2091 |
6320 |
34897 |
2092 |
6510 |
36127 |
2093 |
6705 |
37399 |
2094 |
6839 |
38717 |
2095 |
6976 |
40080 |
2096 |
7115 |
41492 |
2097 |
7258 |
42954 |
2098 |
7403 |
44467 |
2099 |
7551 |
46033 |
2100 |
7702 |
47654 |
Særskilte momenter til analysen:
- Karbonpris gjelder pris på utslipp av ett tonn CO2 eller ett tonn CO2-ekvivalent utslipp av andre klimagasser (metan, lystgass m.fl.). Omregning til CO2-ekvivalent utslipp følger den internasjonalt etablerte metoden som brukes i rapportering til FN og EU. Dette følger retningslinjer under Parisavtalen på klimakonferansen i 2018: «Each Party shall use the 100-year time-horizon global warming potential (GWP) values from the IPCC Fifth Assessment Report, or 100-year time-horizon GWP values from a subsequent IPCC assessment report as agreed upon by the CMA, to report aggregate emissions and removals of GHGs, expressed in CO2 eq.»
- I prisingen av klimagassutslipp må dobbelttelling unngås. Markedspris kan i noen tilfeller i større eller mindre grad reflektere CO2-avgift eller kvotepris. I slike tilfeller må det gjøres fradrag for CO2-avgift/kvotepris i analysen.