Status i partnerlandene
Artikkel | Sist oppdatert: 21.10.2017 | Forsvarsdepartementet
Vi har 9 partnerland og 3 eksterne kjøpere. Denne artikkelen ble oppdatert 21. oktober 2017.
- 9 partnerland, 3 eksterne kjøpere
- Ingen har forlatt programmet, men landene er på ulike stadier i anskaffelsesprosessen.
Joint Strike Fighter-partnerskapet som Norge deltar i består av ni forskjellige land. Partnerskapet ble formet i 2001, og Norge og de fleste andre landene kom med i 2002. Partnerlandene bidrar med midler til utviklingen av F-35, og deltar i beslutningene rundt utviklingen og produksjonen av flyet. Disse landene er alle på ulike stadier i anskaffelsesprosessen, og Norge har sammen med alle de andre landene justert sine planer flere ganger for å passe med lokale budsjettprosesser og annen forsvarsplanlegging. USA gjorde også en stor omlegging av programmet for å gi mer tid til testing og utvikling i 2010, og alle partnerne har i etterkant justert sine anskaffelsesplaner tilsvarende.
I tillegg til partnerlandene har det kommet til flere såkalte FMS-land. Dette er land som kjøper flyene direkte fra USA gjennom et system kjent som "Foreign Military Sales" (FMS). Disse landene får ikke samme innsyn i prosessene og deltar ikke i utviklingen på samme måte som partnerlandene. De kjøper også fly under helt andre betingelser enn partnerlandene, og må blant annet dekke utgifter til utvikling direkte gjennom flyprisen.
Land
|
Status | Detaljer | Planlagt antall |
Partner To første skvadroner stridsklar |
USA: F-35 er den viktigste og største anskaffelsen USA har gjennomført på svært lenge. Flere tusen tidligere fly er planlagt erstattet med en type gjennom et produksjonsløp som samlet er tenkt å vare i rundt 30 år. USA har allerede fått levert over 150 fly som brukes til testing og trening. Den første amerikanske skvadronen i det amerikanske marineinfanteriet utstyrt med F-35 ble stridsklar sommeren 2015. Sommeren 2016 ble USAF stridsklar med sin første skvadron. |
2456 (USMC har økt sitt antall fly med 13 stk F-35B) |
|
Partner Første fly levert |
UK: Den britiske anskaffelsen av F-35 er tett knyttet opp til anskaffelsen av nye hangarskip, og de kjøper derfor også STOVL-versjonen, kjent som F-35B som kan lande vertikalt på mindre hangarskip. Britene har nå fått levert 8 fly som benyttes til trening i USA. |
138 | |
Partner Første fly levert |
Italia: Så langt er Italia det eneste landet utenfor USA som ønsker å kjøpe to typer F-35 - både den konvensjonelle som Norge skal kjøpe og STOVL-versjonen som britene skal kjøpe. Grunnet finanskrisen har antallet fly blitt redusert fra 131 til 90. De fleste italienske flyene skal settes sammen på en spesialkonstruert fabrikk i Italia. Italia har fått sitt første fly levert. |
90 | |
Partner |
Tyrkia: Planlegger fortsatt 100 fly. Tyrkia justerte nylig oppstarten av sin anskaffelse til 2018, og ble med det siste landet som har justert sine anskaffelsesplaner etter den siste store justeringen i USA i 2010. |
100 | |
|
Partner Første fly levert |
Australia: Planlegger å kjøpe F-35 i tre omganger - først 14, deretter ytterligere 58 og endelig 28 fly i en senere anskaffelse. Anskaffelse av de to første seriene (totalt 72 fly) er vedtatt, og de to første ble levert sommeren 2014. Ytterligere leveranser vil starte i 2018. |
100 |
|
Partner Første fly levert |
Nederland: Har konkludert med at F-35 er det flyet som best oppfyller deres fremtidige krav. I forbindelse med en omstrukturering av det nederlandske forsvaret ble spørsmålet rundt antall fly og fremtidige oppgaver behandlet på nytt. I september 2013 annonserte den nederlandske regjeringen at antallet fly ville bli satt til 37, med mulighet for ytterligere bestillinger i fremtiden. |
37 |
Partner |
Canada: Annonserte i 2010 at F-35 best egnet som deres fremtidige kampfly, men gjennomførte ingen konkurranse. Denne beslutningen ble raskt kontroversiell, og har ført til flere år med opphetet debatt. Kostnadsestimatene regnet også med færre år i drift og med andre faktorer enn de norske. Når nye estimater basert på et bredere grunnlag ble presentert i desember 2012 var disse derfor høyere. Dette førte til at den canadiske regjeringen tok et skritt tilbake og satte da i gang en "alternativsanalyse" som skal vurdere om det er ønskelig å gjennomføre en full konkurranse. Den nye regjeringen har nå annonsert at de vil gjennomføre en konkurranse i tråd med det som er gjort i Norge og Danmark. |
65 | |
Partner |
Danmark: Har gjennomført en konkurranse som inkluderte F-35 som kandidat, slik som i Norge i 2008. Danske F-16 har flere flytimer igjen enn norske og Danmark kan derfor vente noe lengre enn Norge med å bytte ut flyene. Danmark har nå besluttet å anskaffe 27 F-35 med leveranse fra 2021. |
27 | |
Partner Første fly levert |
Norge: Valgte F-35 etter en konkurranse i 2008. De første flyene, som skal brukes til å trene norske mannskaper i USA, ble levert i 2015 og det er nå 7 norske fly ved det flernasjonale treningssenteret på Luke AFB i USA. Norge skal totalt få levert inntil 52 fly fra 2015 og frem til 2024. |
52 |
FMS-land - Kjøper direkte fra USA:
Har besluttet kjøp |
Israel: Har til nå besluttet kjøp av totalt 50 fly. Vurderer også kjøp av flere fly på et senere tidspunkt. |
50 | |
Har besluttet kjøp |
Japan: Har besluttet å kjøpe 42 fly med planlagt leveranse fra 2016. Mange av flyene skal settes sammen i Japan. De fire første flyene er allerede bestilt. Japan kan også komme til å kjøpe flere fly gjennom fremtidige bestillinger. |
42 | |
Har besluttet kjøp
|
Sør Korea: Har besluttet å kjøpe 40 F-35A, med mulighet for ytterligere 20 på et senere tidspunkt. |
40 | |
|
Totalt antall: 3197 fly.