Følg byggingen av de norske flyene
Byggingen av første fly startet i august 2013 og ble fullført høsten 2015.
Artikkel | Sist oppdatert: 07.11.2017 | Forsvarsdepartementet
Byggingen av de første norske flyene er nå i gang på fabrikken i Texas. Her finner du mer informasjon om byggingen, status, og planen videre.
Norske F-35 settes sammen ved Lockheed Martins fabrikk i Fort Worth, Texas. Mange av de ulike seksjonene og delene produseres her, og i tillegg leveres også et stort antall deler fra andre bedrifter i en rekke land, deriblant i Norge. Ved dette anlegget jobber det rundt 15,000 mennesker med bygging og testing av F-35. Selve produksjonslokalet (merket med en blå stripe langs taket i bildet under) er 1,6 km langt, og det er i dette bygget at de første norske flyene etter hvert begynner å ta form.
I fabrikken settes deler produsert lokalt sammen med deler og seksjoner levert fra underleverandører. Prosessen bygger mye på automatiske systemer for å sikre høy presisjon, og kvaliteten overvåkes av både interne systemer og amerikanske kontrollører. Videoen under, laget av Lockheed Martin selv, gir et innblikk i hvordan prosessen fungerer.
Produksjonen av de norske flyene - frem til nå
August 2013
Byggingen av det første norske flyet med designasjon AM-1 startet i august 2013. De norske flyene tar litt lengre tid enn de som produseres for andre nasjoner da noen deler må spesiallages. Dette inkluderer tverrspantene som skal sitte rundt motoren helt bak, som er forsterket for å tåle påkjenningen fra bremseskjermen som norske fly skal utstyres med.
Mai 2014
Etter at dette arbeidet startet hos flere underleverandører startet Lockheed Martin i begynnelsen av 2014 produksjonen av vingeseksjonen i Fort Worth.
Oktober 2014
Samtidig har produksjonen av de andre seksjonene for de norske flyene fortsatt hos Lockheed Martins underleverandører. I oktober 2014 ble deler av de vertikale halefinnene for det første norske flyet, AM-1, levert fra Kongsberg.
Desember 2014
I desember 2014 leverte Northrop Grumman, en av Lockheed Martins viktigste underleverandører til F-35 senterseksjonen til første norske F-35. Denne ble deretter transportert til Fort Worth for å settes sammen med de øvrige seksjonene.
Januar 2015
Montering av skroget er i gang - les nettsaken vår her!
April 2015
AM-1 løftes ut av monteringsdokken, og står for første gang på egne hjul. Les nettsaken vår her!
Mai 2015
AM-1 har nå fått montert halefinnene, inkludert de norsk-produserte halerorene. Flyet har nå også fått et banner med det norske flagget som vil følge det videre gjennom produksjonen. (Foto: Lockheed Martin)
August 2015
AM-1 er ferdig innvendig, og flyttes fra fabrikkhallen til en malehall hvor de skal legge på det utvendige belegget som skal bidra til lavsignaturen for flyet. Etter det skal flyet også få norske merker for å gjøre det klart til utrullingsseremonien 22. september.
September 2015
Første fly er ferdig og avdukes høytidelig i en seremoni i Fort Worth. Les nettsaken om avdukingen her, og se hele seremonien her (ekstern lenke - YouTube)
Oktober 2015
Første testflyging av AM-1 (5087) og AM-2 (5088) fra fabrikken.