Efta-domstolen
Artikkel | Sist oppdatert: 07.12.2021 | Utenriksdepartementet
Efta-domstolen har samme type funksjoner overfor EØS/Efta-landene som EU-domstolen har overfor EU-landene. Efta-domstolen legger i sine vurderinger stor vekt på rettspraksis fra EU-domstolen.
EØS-avtalen bygger på prinsippet om rettslig homogenitet i hele EØS-området, og det er sjelden at det foreligger forskjeller i vurderingene fra de to domstolene.
EØS-avtalen artikkel 108 nr. 2 fastlegger Efta-domstolens myndighet. Opprettelsen av domstolen er hjemlet i Avtalen om overvåkingsorganet og domstolen (ODA-avtalen). Efta-domstolen har kompetanse på tre områder:
- Søksmål som Esa reiser mot ett eller flere EØS/Efta-land
- Ugyldighetssøksmål
- Rådgivende tolkningsuttalelser
Søksmål som Esa reiser mot ett eller flere EØS/Efta-land
Her avgjør domstolen saker som Esa har reist mot EØS/Efta-landene for brudd på EØS-reglene. Sakene kan dreie seg om manglende eller gal gjennomføring av EØS-regler i nasjonal rett.
Ugyldighetssøksmål
Et EØS/Efta-land kan reise ugyldighetssøksmål mot avgjørelser som er tatt av Esa. Også personer og foretak kan reise slike saker, forutsatt at Esas vedtak er rettet til vedkommende eller vedkommende må være berørt direkte og personlig av vedtaket.
Rådgivende tolkningsuttalelser
I tillegg til at Esa, EØS/Efta-landene eller individer (ved avslag på klage til Esa) kan bringe saker inn for Efta-domstolen, kan spørsmålet om tolkningen av EØS-avtalen også reises for en nasjonal domstol. Den nasjonale domstolen kan be om Efta-domstolens fortolkning av en bestemmelse i EØS-avtalen. Efta-domstolen avgir da en rådgivende uttalelse. Denne uttalelsen er ikke rettslig bindende for den nasjonale domstolen, slik EU-domstolens avgjørelser er. Denne forskjellen behøver imidlertid ikke være så stor i praksis fordi en må regne med at en nasjonal domstol som har reist spørsmål, vil rette seg etter svaret.