Plantevernmiddelrester 2024/331 (MRL)
Kommisjonsforordning (EU) 2024/331 av 19. januar 2024 som endrer vedlegg II og V til forordning (EF) No 396/2005 av Europaparlamentet og Rådet vedrørende grenseverdier for oksamyl i eller på visse produkter
Commission Regulation (EU) 2024/331 of 19 January 2024 amending Annexes II and V to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for oxamyl in or on certain products
EØS-notat | 18.11.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 21.02.2024
Spesialutvalg: Matområdet
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet / Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold
Kapittel i EØS-avtalen: II. Fôrvarer
Status
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Forordningen endrer grenseverdier (MRL) for det aktive stoffet oksamyl. Godkjenningen til oksamyl som aktivt stoff (plantevernmiddel) i EU/EØS gikk ut i 2023 etter at stoffet ikke ble regodkjent i forbindelse med en revurderingsprosess.
I forbindelse med revurdering av godkjenningen til stoffet (forordning 1107/2009) ble det fastsatt lavere toksikologiske referanseverdier for stoffet (akutt referanseverdi og akseptabelt daglig inntak). Det er fastsatt CODEX-grenseverdier for oksamyl, men disse er for de fleste produktene fastsatt lavt ved 0,01 mg/kg. Kommisjonen ba i den forbindelse The European Food Safety Authority (EFSA) om å revurdere eksisterende grenseverdier for stoffet inkludert CODEX-grenseverdier for å vurdere om disse er trygge for forbruker eller må fastsettes lavere. EU reserverte seg tidligere mot implementering av CODEX-grenseverdiene for agurk (0,02 mg/kg) og sommersquash (0,04 mg/kg) slik at gjeldende EU-MRL allerede er 0,01 mg/kg for disse produktene og øvrige CODEX-MRL-er er fastsatt ved 0,01 mg/kg.
Denne forordningen fastsetter alle grenseverdier så lavt som mulig ved kvantifiseringsgrensen LOQ. Mange produkter får også en lavere grenseverdi enn standardgrenseverdien (0,01 mg/kg) fordi det vurderes å være nødvendig av hensyn til forbrukerbeskyttelse (vurdert kronisk og akutt eksponering). Grenseverdiene oppføres på vedlegg V. På vedlegg V oppføres grenseverdier som er fastsatt ved kvantifiseringsgrensen LOQ fordi det ikke er fastsatt noen grenseverdier for stoffet over LOQ, og dette vedlegget brukes ofte for stoffer som ikke er godkjent i EU.
Endringene innebærer at noen grenseverdier fastsettes lavere, og det er derfor gitt 6 måneder utsatt ikrafttredelse før grenseverdiene endres i EU for å gi virksomheter og tredjeland mulighet til å tilpasse seg endringene. De nye grenseverdiene gjelder fra 11.mai 2024 i EU og vil i Norge tidligst gjelde fra samme dato eller når forordningen fastsettes i norsk regelverk.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Mattilsynet og ansvarlig(e) departement(er). Siden rettsakten følger EFTAs hurtigprosedyre har den ikke vært behandlet i Spesialutvalget for matområdet. Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.
Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:
https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN
EFSA har vurdert at de nye grenseverdiene ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR).
Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper, og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye MRL-ene som er fastsatt i denne forordningen.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2024/331 |
Basis rettsaktnr.: | 396/2005 |
Celexnr.: | 32024R0331 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 27.10.2023 |
Frist returnering standardskjema: | 08.12.2023 |
Dato returnert standardskjema: | |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 23.09.2024 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 196/2024 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 04.03.2024 |
Høringsfrist: | 15.04.2024 |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | 23.09.2024 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 09.10.2024 |