Statsbudsjettet 2025: Østfold
Dato: 07.10.2024
Innhold:
CO2-kompensasjonordning for fiskeflåten
Regjeringen øker bevilgningen til kompensasjonsordningen for CO2-avgiften for fiske i nære farvann med 153,6 millioner kroner. Bevilgningen i 2025 kompenserer for fiske som foregår i 2024, og økningen i bevilgningen tilsvarer økningen i CO2-avgift i 2024.
Høgskolen i Østfold
Regjeringen foreslår 3,4 millioner kroner for å styrke desentralisert og fleksibel utdanning. Regjeringen foreslår samlet sett 879 millioner kroner i rammebevilgning til Høgskolen i Østfold.
Kultur
Regjeringen foreslår:
- at økningen til Det Norske Blåseensemble på 3 millioner kroner for 2024 videreføres for 2025 som del av det ordinære driftstilskuddet.
- å øke bevilgningen til Litteraturhuset i Fredrikstad med 800 000 kroner.
- å øke bevilgningen til Medietilsynet med 5 millioner kroner.
- å bevilge 4,3 millioner kroner til regionale kulturfond.
Norsk nukleær dekommisjonering – økt bevilgning
Regjeringen foreslår å øke driftsbevilgningen til Norsk nukleær dekommisjonering (NND) i Halden med 22,9 millioner kroner sammenlignet med saldert budsjett 2024. I tillegg til kompensasjon for anslått lønns- og prisvekst skyldes økningen IKT-kostnader og behov for økt bemanning for å klargjøre og tilrettelegge NND for å kunne overta atomanlegg og tilhørende personell fra Institutt for energiteknikk (IFE).
Samferdsel
Vei
Vedlikehold av fylkesvei
Regjeringen legger i ny Nasjonal transportplan 2025–2036 opp til et kraftig løft for fylkesveiene. Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med en økning på 480,5 millioner kroner til fylkesvei i 2025-budsjettet. Størstedelen av økningen går til opprusting og fornying av fylkesveinettet i rammetilskuddet til fylkeskommuner. Av økningen går 8,7 millioner kroner til Østfold. I tillegg til dette kommer ordningen med rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene. Det er en regelstyrt ordning som følger rentenivået. I 2025 utgjør den 20,6 millioner kroner for Østfold.
Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet
Ordningen med reduserte takster for ferje blir videreført. Også ordningen med gratis ferje til øyer og andre samfunn uten veiforbindelse til fastlandet med mindre enn 100 000 passasjerer årlig er videreført.
Byområder og kollektivtransport
Byvekstavtale for Nedre Glomma (Fredrikstad og Sarpsborg kommuner og Østfold fylkeskommune)
Forslaget til en byvekstavtale for Nedre Glomma er behandlet lokalpolitisk og av regjeringen og det er ventet at avtalen blir inngått høsten 2024. Regjeringen prioriterer 181 millioner kroner for å følge opp det statlige bidraget i avtaleforslaget.
Mål og prioriteringer for Nedre Glomma i 2025 vil bli fastsatt i arbeidet med fireårig handlingsprogram som vil starte opp først når avtalen trer i kraft. Pengene som er satt av til den nye byvekstavtalen for Nedre Glomma kan brukes til drift av kollektivtransport (inkludert reduserte billettpriser) og mindre investeringer i kollektivtiltak og gang- og sykkelveier langs riks-, fylkes- og kommunale veier. Dette inkluderer også tiltak som for eksempel å utvikle nye teknologiske løsninger som kan bidra til økt måloppnåelse.
Jernbane
Flere og raskere tog på Østfoldbanen (Oslo–Moss)
Det anslås å bruke om lag 1 800 millioner kroner til utbygging av Indre InterCity mellom Oslo og Moss på Østfoldbanen. Effektpakken skal ved ruteterminskiftet i desember 2030 gi en tilbudsforbedring med mulighet for flere avganger for regiontog mellom Oslo og Moss og redusert reisetid for regionekspresstogene til Fredrikstad, Sarpsborg og Halden. I effektpakken inngår prosjektet Sandbukta–Moss–Såstad med om lag 10 kilometer nytt dobbeltspor, inkludert to tunneler og ny jernbanestasjon i Moss. Det er anslått at prosjektet kan tas i bruk i løpet av 2030. Arbeidene i Moss sentrum er sikkerhetskritiske. Dette legger sterke føringer for valg av løsninger, gjennomføringsmetodikk og kontrollregime ved gjennomføring. Stabiliteten i området må konstant overvåkes under byggingen. Videre skal det som del av effektpakken bygges et togparkeringsanlegg sør for Moss. Togparkeringen er nødvendig for at den planlagte tilbudsforbedringen mellom Oslo og Moss skal kunne realiseres når dobbeltsporstrekningen Sandbukta–Moss–Såstad åpner. Prosjektet skal tas i bruk samtidig med åpningen av Sandbukta–Moss–Såstad. Planleggingsarbeidet videreføres i 2025.
Innfasing av nytt togmateriell (regiontog Østlandet)
Det er anslått å bruke om lag 30 millioner kroner til nødvendig tilpassing av infrastruktur for å ta i bruk nytt togmateriell på strekningen mellom Stabekk på Drammenbanen og Moss på Østfoldbanens Vestre linje samt mellom Oslo S og Mysen/Rakkestad på Østfoldbanens Østre linje. Mindre arbeider blir startet opp i 2024, og hovedaktiviteter vil bli gjennomført i løpet av 2025.
Flere og raskere tog på Østfoldbanen (Oslo–Fredrikstad) – Planlegging
Det er satt av penger til å bygge opp prosjektorganisasjon og starte reguleringsplanarbeid og annen nødvendig planlegging for effektpakken. Sammenliknet med dagens tilbud vil effektpakken Flere og raskere tog på Østfoldbanen (Oslo–Fredrikstad) gjøre det mulig å gå fra ett til to tog i timen mellom Oslo og Fredrikstad i grunnrute og fra to til fire tog i rushtid samt redusere reisetiden. Effektpakken vil sluttføre indre Intercity på Østfoldbanen.
KVU for økt kapasitet i regiontog på Østlandet – Planlegging
I statsbudsjettet for 2025 er det satt av penger til videre planlegging av KVU for økt kapasitet i regiontog på Østlandet. KVU-en viser at en innføring av nytt og egnet materiell på Østlandet med plass til flere passasjerer gjør det mulig å håndtere noe av den ventede veksten i etterspørselen på dagens strekninger. Slik kan man ivareta et attraktivt togtilbud uten å investere i store, kostbare infrastrukturtiltak. KVU-en er kvalitetssikret og til vurdering i Samferdselsdepartementet.
Drift, vedlikehold og fornying
- Regjeringen foreslår å bevilge 6,6 milliarder kroner til drift og vedlikehold i 2025, en økning på 26 prosent fra 2024. Regjeringen foreslår i tillegg å bevilge drøyt 5,5 milliarder kroner til fornying, en økning på 38 prosent.
- Dette er en markant økning, og helt i tråd med prioriteringen av vedlikehold og fornyelse av jernbanen som vi varslet i ny NTP tidligere i år.
- Større fornyingstiltak i Østfold omfatter fornying av IKT/GSM-R (kundeinformasjon, mobil-nett, sikkerhets- og kommunikasjonssystemer med mer)
ERTMS
ERTMS er et felleseuropeisk, digitalt signal- og sikringssystem som etter planen skal innføres på hele det norske jernbanenettet frem til midten av 2030-talllet. Hensikten er blant annet å gjøre togtrafikken mer punktlig og på sikt øke kapasiteten ved at togene flere steder kan kjøres tettere enn i dag. ERMTS-prosjektet er komplekst, og for å redusere risikoen for forsinkelser har Bane NOR besluttet å revidere prosjektplanen og legge frem en ny plan innen utgangen av 2024. I 2025 er det planlagt å bruke om lag 1 220 millioner kroner på ERTMS. I henhold til eksisterende plan skal utbygging av ERTMS være ferdig på Østfoldbanen (Sandbukta–Moss–Såstad) 2030 (samordning med utbygging), Ski–Kornsjø (Ø/V linje) i 2032.
Kjøp av persontransport med tog
Persontransporttilbudene skal bidra til å realisere viktige transportpolitiske mål, jf. Nasjonal transportplan 2025–2036. Bevilgningen dekker vederlag etter den etablerte ordningen med statlig kjøp av ulønnsomme persontransporttilbud med tog som staten ved Jernbanedirektoratet kjøper fra Vygruppen, Go-Ahead Norge AS, SJ Norge AS og Vy Tog AS. Det foreslås bevilget 6 milliarder kroner til dette formålet nasjonalt.
Oppfølging av Stortingets anmodningsvedtak om NTP
- I Stortingets behandling av Nasjonal transportplan 2025–2036 (NTP) ble det fattet flere anmodningsvedtak om endringer i Statens vegvesens og Jernbanedirektoratets prosjektporteføljer. I budsjettet for 2025 omtaler regjeringen hvordan den vil følge opp vedtakene. Oppstart av de enkelte prosjektene vil på vanlig måte avhenge av ressursbruken i det enkelte budsjettår, og forutsetter at Stortinget bevilger tilstrekkelig midler til samferdsel framover.
- Rv. 19 Moss tas inn i planporteføljen til Statens vegvesen.
Satsing på gründere
Regjeringen styrket Innovasjon Norges innsats for oppstartsbedrifter med 70 millioner kroner i 2024. Det foreslås å styrke denne innsatsen ytterligere i 2025, med 52 millioner kroner. Innsatsen inkluderer finansieringsordninger særlig rettet mot oppstartsbedrifter, arbeid for å videreutvikle økosystemet i hele landet og bygge opp internasjonaliserings- og skaleringskompetanse hos oppstartsbedrifter. Deler av styrkingen skal brukes til å styrke Innovasjon Norges arbeid med å mobilisere og motivere til gründerskap blant kvinner.
Satsing på kysten
Regjeringen styrker bevilgningen til kystområdet med 100 millioner kroner. Midlene vil gå til satsing på vedlikehold og fornying av navigasjonsinstallasjoner, digitalisering i Kystverket og sikring av Kystverkets digitale tjenester, og til investering i mindre tiltak i farvannet.
Østfold fylkeskommune - regionale utviklingsmidler
Regjeringa foreslår å løyve 33,2 millionar kroner til Østfold fylkeskommune. Regionale utviklingsmidlar skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsretta tiltak i regi av Innovasjon Norge, næringshager og inkubatorprogram i regi av Siva - selskapet for industrivekst, omstillings- og utviklingsmidlar til kommunar og midlar til å stimulere til forsking. Midlane går også til å mobilisere til utdanning og kompetanseheving, samt støtte til studiesenter. Noen fylkeskommunar får også midlar til internasjonalt samarbeid.