Statsbudsjettet 2025: Oslo

CO2-kompensasjonordning for fiskeflåten

Regjeringen øker bevilgningen til kompensasjonsordningen for CO2-avgiften for fiske i nære farvann med 153,6 millioner kroner. Bevilgningen i 2025 kompenserer for fiske som foregår i 2024, og økningen i bevilgningen tilsvarer økningen i CO2-avgift i 2024.

Hurtigspor for behandling av straffesaker i Oslo

Barn og unge som begår kriminelle handlinger må møtes med en rask og treffsikker reaksjon. Regjeringen foreslår å bevilge 34 millioner kroner til iverksettelse av lovforslag om forbedringer av straffereaksjonene ungdomsstraff og ungdomsoppfølging og til etablering av hurtigspor for behandling av straffesaker i Oslo der gjerningspersonen er under 18 år.

Kriminalitetsforebygging – områdesatsinger og møteplasser

Regjeringen foreslår å øke tilskudd til områdesatsinger i Oslo sør og Oslo indre øst med til sammen 10 millioner kroner, til mer kriminalitetsforebyggende innsats overfor barn og unge.

Regjeringen foreslår også 10 millioner kroner til tilskudd til møteplasser for gutter og unge menn, rettet mot å forebygge kriminalitet og å hindre rekruttering til kriminelle miljøer i utsatte områder.

Oslo kommune - regionale utviklingsmidler

Regjeringa foreslår å løyve 31,3 millionar kroner til Oslo kommune. Regionale utviklingsmidlar skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsretta tiltak i regi av Innovasjon Norge, næringshager og inkubatorprogram i regi av Siva - selskapet for industrivekst, omstillings- og utviklingsmidlar til kommunar og midlar til å stimulere til forsking. Midlane går også til å mobilisere til utdanning og kompetanseheving, samt støtte til studiesenter. Noen fylkeskommunar får også midlar til internasjonalt samarbeid.

Kultur

Regjeringen foreslår:

  • å styrke tilskuddet til Den Norske Opera & Ballett med 20 millioner kroner til å dekke utgifter i forbindelse med utskifting av scenemaskineriet.
  • å styrke tilskuddet til Det Norske Teatret med 15 millioner kroner til drift og nødvendige oppgraderinger.
  • å styrke tilskuddet til Nationaltheatret med 2,5 millioner kroner til å dekke økte utgifter i forbindelse med å samle forestillingsaktiviteten i hovedbygningen og Torshovteatret.
  • at økningen i tilskuddet til Teater Manu for 2024 på 2 millioner kroner viderføres for 2025.
  • å gi et driftstilskudd til Tigerstadsteatret på 2 millioner kroner.
  • å gi et investeringstilskudd til Jødisk museum i Oslo på 7 millioner kroner til kjøp og oppgradering av den tidligere synagogen i Calmeyers gate, med tilsagn om ytterligere 70,3 millioner kroner i senere budsjettår slik at den samlede statlige medvirkningen til dette prosjektet blir 77,3 millioner kroner.
  • å styrke tilskuddet til Norsk Folkemuseum med 3 millioner kroner for å dekke økte husleiekostnader i museets nye eksterne magasin i Drøbak.
  • å øke bevilgningen Litteraturhuset i Oslo med 500 000 kroner
  • å gi et tilskudd til Astrup Fearnley museet på 1 million kroner for å sikre museets formidlingstilbud til barn og unge.
  • å gi et tilskudd til Frelsesarmeen på 20 milloner kroner til gatefotballmesterskapet Homeless World Cup 2025.
  • å bevilge 7,6 millioner kroner til regionale kulturfond.

Samferdsel

Vei

Ring 1

Det foreslås å bevilge penger over Digitaliserings- og forvaltningsdepartementets budsjett til ombygging av Hammersborgtunnelen og deler av Vaterlandstunnelen i Oslo. Arbeidet utføres i regi av Statens vegvesen i nært samarbeid med Statsbygg.

E18 Riksgrensen/Ørje–Oslo

Det legges opp til å videreføre enkelte gang- og sykkeltiltak, blant annet som en del av statens bidrag i byvekstavtalen for Oslo-området.

Diverse tiltak:

Det er prioritert midler til nye mindre investeringstiltak i 2025. Statens vegvesen beslutter hvilke tiltak som skal starte opp og skal vurdere dette løpende i 2025.

Vedlikehold av fylkesvei

Regjeringen legger i ny Nasjonal transportplan 2025–2036 opp til et kraftig løft for fylkesveiene. Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med en økning på 480,5 millioner kroner til fylkesvei i 2025-budsjettet. Størstedelen av økningen går til opprusting og fornying av fylkesveinettet i rammetilskuddet til fylkeskommuner. Av økningen går 1,4 millioner kroner til Oslo. I tillegg til dette kommer ordningen med rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene. Det er en regelstyrt ordning som følger rentenivået. I 2025 utgjør den 27,7 millioner kroner for Oslo.

Byområder og kollektivtransport

Byvekstavtale for Oslo-området for perioden 2019–2029 mellom staten, Oslo kommune, Akershus fylleskommune og kommunene Bærum, Lillestrøm og Nordre Follo. Avtaleområdet er Oslo kommune og Akershus fylke.

  • Byvekstavtalen ble inngått i 2020 med tilleggsavtale fra 2021. Regjeringen prioriterer statlige penger for å følge opp sin del av avtalt felles innsats for å nå nullvekstmålet.
  • Foreløpig fordeling av penger er som følger:
    • 227 millioner kroner til gang-, sykkel- og kollektivtiltak langs riksvei. Midlene vil i hovedsak bli brukt til å videreføre igangsatte tiltak, blant annet til etableringen av gang- og sykkelvei langs E6 på fv. 152 på strekningen Stenfeldt–Greverud i Akershus og langs rv. 150 på strekningen Silurveien–Vækerøveien i Oslo. I tillegg er det prioritert penger til oppstart av gang- og sykkelvei langs rv. 150 på strekningen Gaustadalleen–Rektorveien i Oslo.
    • 13 millioner kroner til stasjons- og knutepunktutvikling på jernbane. Pengene skal gå til utvikling av Ås stasjon.
    • 1 610 millioner kroner til Fornebubanen som er en ny sammenhengende tunnel for T-banen mellom Majorstuen stasjon i Oslo kommune og Fornebu i Bærum kommune.
    • 396 millioner kroner i belønningsmidler som i hovedsak skal brukes til drift av kollektivtransport og mindre kollektiv- og sykkeltiltak.
    • 60 millioner kroner til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk. Bruk av tilskudd til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk besluttes høsten 2024.
    • 679 millioner kroner i tilskudd til reduserte bompenger og bedre kollektivtilbud. Midlene skal gå til Fornebubanen.
    • 411 millioner kroner til gang-, sykkel- og kollektivtiltak på kommunal og fylkeskommunal vei. Midler går til å videreføre igangsatte tiltak. I tillegg er det prioritert midler til oppstart av flere nye tiltak. Det er vurdert som aktuelt med oppstart, blant annet gang- og sykkelvei langs fv. 120 på strekningen Leikvoll-Klampenborg i Akershus og gang- og sykkelvei langs fv. 120 på strekningen Nordveien-Hosletoppen (Griniveien) i Akershus.

Jernbane

Rasjonell fremdrift for tilbudsforbedring som er i gang

  • Tiltak for økt kapasitet og å kunne ta i bruk nytt togmateriell mellom Spikkestad og Lillestrøm (L1) og mellom Stabekk og Ski (L2). Tiltak i infrastrukturen er nødvendige for å ta i bruk nytt togmateriell, skape en mer robust infrastruktur og øke kapasiteten i jernbanenettet. For Oslo betyr det å legge til rette for lengre tog på L1 (Spikkestad–Asker–Oslo S–Lillestrøm) og enkelte stasjoner på L2 (Skøyen–Oslo S-Ski). I 2025 har regjeringen satt av 1 030 millioner kroner til bygging av tiltak som må på plass.
  • Det er satt av 310 millioner kroner til sluttarbeid på Follobanen (Flere og raskere tog på Østfoldbanen (Oslo-Ski)).
  • Infrastrukturtiltak for å ta i bruk nye regiontog på Østlandet (innfasing av nytt togmateriell (regiontog Østlandet)).

Planlegging og oppstart av effektpakker

  • Det settes av om lag 1 320 millioner kroner til videre planlegging og oppstart av enkelte tiltak innenfor effektpakkene som er prioritert i Nasjonal transportplan 2025–2036, og til nye effektpakker.
  • I Oslo planlegges det blant annet å bruke penger på:
  • Regjeringen prioriterer tiltak i effektpakken Flere tog i Oslo-navet, som skal legge til rette for en effektiv omlegging til ny rutemodell på Østlandet. Dette omfatter tiltak for å ivareta dagens kapasitet på lokaltogene i Oslo, samt tiltak for flere togavganger og et mer oversiktlig togtilbud. Tiltak omfatter blant annet utvidelse av Sandvika stasjon, vendespor ved Asker og mindre tiltak i Lillestrøm.
  • Videre planlegging av ny rikstunnel.
  • Videreføring av KVU/KS1 for Økt kapasitet i regiontogene på Østlandet.
  • Effektpakken Kombitransport gods skal bidra til å styrke kombitransporten på de mest trafikkerte strekningene, henholdsvis Oslo–Narvik og Oslo–Trondheim.

Kjøp av persontransport med tog

  • Persontransporttilbudene skal bidra til å realisere viktige transportpolitiske mål, jf. Nasjonal transportplan 2025–2036. Bevilgningen dekker vederlag etter den etablerte ordningen med statlig kjøp av ulønnsomme persontransporttilbud med tog som staten ved Jernbanedirektoratet kjøper fra Vygruppen, Go-Ahead Norge AS, SJ Norge AS og Vy Tog AS. Det foreslås bevilget 6 milliarder kroner til dette formålet nasjonalt.

Vedlikehold og fornying:

  • Regjeringen foreslår å bevilge 6,6 milliarder kroner til drift og vedlikehold i 2025, en økning på 26 prosent fra 2024. Regjeringen foreslår i tillegg å bevilge drøyt 5,5 milliarder kroner til fornying, en økning på 38 prosent.
  • Dette er en markant økning, og helt i tråd med prioriteringen av vedlikehold og fornying av jernbanen som regjeringen varslet i Nasjonal transportplan 2025–2036 tidligere i år. 
  • Bane NOR er også bedt om å gjennomføre en særskilt innsatspakke for økt punktlighet og regularitet i Oslo-området. Det er i dette området det kjører flest tog og det er flest reisende, men tiltak rundt Oslo vil komme jernbanen i hele landet til gode, siden feil her kan påvirke trafikken i store deler av jernbanenettet.
  • Større fornyingstiltak i Oslo omfatter fornying av kontaktledningsanlegg, overbygning, underbygning og bruvedlikehold på Hovedbanen, fornying på Alnabru, fornying av spor og bruer på Gjøvikbanen, samt IKT/GSM-R (kundeinformasjon, mobil-nett, sikkerhets- og kommunikasjonssystemer med mer)

ERTMS

  • ERTMS er et felleseuropeisk, digitalt signal- og sikringssystem som etter planen skal innføres på hele det norske jernbanenettet frem til midten av 2030-talllet. Hensikten er blant annet å gjøre togtrafikken mer punktlig og på sikt øke kapasiteten ved at togene flere steder kan kjøres tettere enn i dag. ERMTS-prosjektet er komplekst, og for å redusere risikoen for forsinkelser har Bane NOR besluttet å revidere prosjektplanen og legge frem en ny plan innen utgangen av 2024. I 2025 er det planlagt å bruke om lag 1 220 millioner kroner på ERTMS.
  • I henhold til eksisterende plan skal utbygging av ERTMS være ferdig i Oslo-korridoren i 2032-34.

Banestrøm

Det settes av om lag 90 millioner kroner til kapasitetsøkende tiltak innen banestrømforsyning. Effektpakken skal bidra til en mer robust infrastruktur og øke jernbanenettets kapasitet. Tiltakene i effektpakken omfatter i hovedsak økt kapasitet for banestrømforsyning på Østlandet.

Kjøp av persontransport med tog

Persontransporttilbudene skal bidra til å realisere viktige transportpolitiske mål, jf. Nasjonal transportplan 2025–2036. Bevilgningen dekker vederlag etter den etablerte ordningen med statlig kjøp av ulønnsomme persontransporttilbud med tog som staten ved Jernbanedirektoratet kjøper fra Vygruppen, Go-Ahead Norge AS, SJ Norge AS og Vy Tog AS. Det foreslås bevilget 6 milliarder kroner til dette formålet nasjonalt.

Oppfølging av Stortingets anmodningsvedtak om NTP

  • I Stortingets behandling av Nasjonal transportplan 2025–2036 (NTP) ble det fattet flere anmodningsvedtak om endringer i Statens vegvesens og Jernbanedirektoratets prosjektporteføljer. I budsjettet for 2025 omtaler regjeringen hvordan den vil følge opp vedtakene. Oppstart av de enkelte prosjektene vil på vanlig måte avhenge av ressursbruken i det enkelte budsjettår, og forutsetter at Stortinget bevilger tilstrekkelig midler til samferdsel framover.
  • 500 millioner kroner omprioriteres til tilskudd til Majorstuen stasjon i første seksårsperiode. Midlene hentes med lik fordeling fra rammen til byområdene og investeringsrammen til jernbaneformål i Nasjonal transportplan 2025–2036.

Satsing på gründere

Regjeringen styrket Innovasjon Norges innsats for oppstartsbedrifter med 70 millioner kroner i 2024. Det foreslås å styrke denne innsatsen ytterligere i 2025, med 52 millioner kroner. Innsatsen inkluderer finansieringsordninger særlig rettet mot oppstartsbedrifter, arbeid for å videreutvikle økosystemet i hele landet og bygge opp internasjonaliserings- og skaleringskompetanse hos oppstartsbedrifter. Deler av styrkingen skal brukes til å styrke Innovasjon Norges arbeid med å mobilisere og motivere til gründerskap blant kvinner.

Satsing på kysten

Regjeringen styrker bevilgningen til kystområdet med 100 millioner kroner. Midlene vil gå til satsing på vedlikehold og fornying av navigasjonsinstallasjoner, digitalisering i Kystverket og sikring av Kystverkets digitale tjenester, og til investering i mindre tiltak i farvannet.

Statlige bygg

Livsvitenskapsbygg

Regjeringen foreslår å bevilge om lag 3 000 millioner kroner til nytt Livsvitenskapsbygg.

Nationaltheatret

Regjeringen foreslår å bevilge 15 mill. kroner til prosjektering for rehabilitering av Nationaltheatret og 6,3 millioner kroner sikringstiltak på Nationaltheatret.

Nytt kvinnefengsel på Østlandet

Etter at Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt ble midlertidig stengt 1. mars 2024, er det behov for å finne erstatningskapasitet for fengselsplasser for kvinner på Østlandet. Regjeringen foreslår derfor 11 millioner kroner til forprosjektering av nytt kvinnefengsel i 2025.

Nytt regjeringskvartal

Regjeringen foreslår å bevilge 60 millioner kroner til Energiløsningen i nytt regjeringskvartal. Regjeringen foreslår å bevilge om lag 3 750 millioner kroner til byggetrinn 1 av nytt regjeringskvartal.

Oslo fengsel

En forsvarlig kriminalomsorg må ha egnede bygg som støtter opp om formålet med straffen. For å sikre framdrift med nytt Oslo fengsel foreslår regjeringen 42 millioner kroner til forprosjektering av prosjektet.

Oslo politihus

Regjeringen har besluttet at politihuset i Oslo skal rehabiliteres og at det skal etableres en ny operasjonssentral der dagens politihus på Grønland ligger. Regjeringen foreslår midler til forprosjektering av prosjektet innenfor den totale bevilgningsøkningen til politiet.

Vikingtidsmuseet

Regjeringen foreslår å bevilge 760 millioner kroner til Vikingtidsmuseet.

Universitet og høyskole

Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Regjeringen foreslår 270,8 millioner kroner i rammebevilgning til Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.

Barratt Due musikkinstitutt

Regjeringen foreslår 34,4 millioner kroner i rammebevilgning til Barratt Due musikkinstitutt.

Den franske skolen i Oslo

Regjeringen foreslår å øke tilskuddet til Den franske skolen i Oslo med 5,4 millioner kroner.

Fjellhaug Internasjonale Høgskole

Regjeringen foreslår 14,7 millioner kroner i rammebevilgning til Fjellhaug Internasjonale Høgskole.

Handelshøyskolen BI

Regjeringen foreslår 446,7 millioner kroner i rammebevilgning til Handelshøyskolen BI. BI har også studiested i Vestland, Trøndelag og Rogaland.

Høyskolen for dansekunst

Regjeringen foreslår 2,4 millioner kroner i rammebevilgning til Høyskolen for dansekunst.

Høyskolen for ledelse og teologi

Regjeringen foreslår 18,1 millioner kroner i rammebevilgning til Høyskolen for ledelse og teologi. Høyskolen har også studiested i Rogaland.

Høyskolen Kristiania

Regjeringen foreslår 405 millioner kroner i rammebevilgning til Høyskolen Kristiania. Høyskolen har også studiested i Vestland.

Kunsthøgskolen i Oslo

Regjeringen foreslår 430,2 millioner kroner i rammebevilgning til Kunsthøgskolen i Oslo.

Lovisenberg diakonale høgskole

Regjeringen foreslår 150,9 millioner kroner i rammebevilgning til Lovisenberg diakonale høgskole.

MF vitenskapelig høyskole

Regjeringen foreslår 123,9 millioner kroner i rammebevilgning til MF vitenskapelig høyskole.

Norges idrettshøgskole

Regjeringen foreslår å styrke bevilgningen med 10 millioner kroner. Regjeringen foreslår samlet sett 303,8 millioner kroner i rammebevilgning til Norges idrettshøgskole.

Norges musikkhøgskole

Regjeringen foreslår 339,6 millioner kroner i rammebevilgning til Norges musikkhøgskole.

OsloMet – storbyuniversitetet

  • Regjeringen foreslår 15 nye studieplasser i IKT og 35 nye studieplasser i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.
  • Regjeringen foreslår 8,8 millioner kroner for å styrke desentralisert og fleksibel utdanning.
  • Regjeringen foreslår 6,5 millioner kroner i forbindelse med at de første studentene starter det fjerde studieåret i den nye, femårige lærerutdanningen i praktiske og estetiske fag.
  • Regjeringen foreslår samlet sett 3,1 milliarder kroner i rammebevilgning til OsloMet. OsloMet har også studiested i Akershus.

Steinerhøyskolen

Regjeringen foreslår 10 nye studieplasser i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Regjeringen foreslår samlet sett 20,4 millioner kroner i rammebevilgning til Steinerhøyskolen.

Universitetet i Oslo

  • Regjeringen foreslår 15 nye studieplasser i medisin for tilbudet i Innlandet, og 20 nye studieplasser i IKT.
  • Regjeringen foreslår å styrke bevilgningen til naturfagssenteret med 5 millioner kroner til drift, og med 1 million kroner for å opprettholde program for lærerutdannere i naturfag.
  • Regjeringen foreslår å bevilge 3,3 milliarder kroner til byggeprosjektet og brukerutstyrsprosjektet til nytt livsvitenskapsbygg ved Universitetet i Oslo.
  • Regjeringen foreslår å bevilge 764 millioner kroner til byggeprosjektet og brukerutstyrsprosjektet til nytt vikingtidsmuseum ved Universitetet i Oslo.
  • Regjeringen foreslår samlet sett 6,6 milliarder kroner i rammebevilgning til Universitetet i Oslo.

VID vitenskapelige høgskole

Regjeringen foreslår 1,7 millioner kroner for å styrke desentralisert og fleksibel utdanning. Regjeringen foreslår samlet sett 533,4 millioner kroner i rammebevilgning til VID vitenskapelige høgskole. VID vitenskapelige høgskole har også studiested i Vestland, Rogaland og Troms.