Statsbudsjettet 2025: Akershus

Akershus fylkeskommune - regionale utviklingsmidler

Regjeringa foreslår å løyve 22,5 millionar kroner til Akershus fylkeskommune. Regionale utviklingsmidlar skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsretta tiltak i regi av Innovasjon Norge, næringshager og inkubatorprogram i regi av SIVA, omstillings- og utviklingsmidlar til kommunar og midlar til å stimulere til forsking. Midlane går også til å mobilisere til utdanning og kompetanseheving, samt støtte til studiesenter. Noen fylkeskommunar får også midlar til internasjonalt samarbeid.

Statlige bygg

Oslo fengsel, avdeling Ullersmo

Regjeringen foreslår å bevilge 75 millioner kroner til Oslo fengsel, avdeling Ullersmo.

Kultur

Regjeringen foreslår:

  • å gi et investeringstilskudd til Henie Onstad Kunstsenter på 4 millioner kroner til etablering av et kreativt verksted for sosialt mangfold, med tilsagn om ytterligere 8 millioner kroner i senere budsjettår slik at den samlede statlige medvirkningen til dette prosjektet blir 12 millioner kroner.
  • å styrke tilskuddet til MiA – Museene i Akershus med 1 million kroner til forvaltning og vedlikehold av Roald Amundsens hjem Uranienborg.
  • å bevilge 7,7 millioner kroner til regionale kulturfond.

Samferdsel

Vei

E16 Eggemoen–Jevnaker–Olum i Ringerike og Jevnaker kommuner i Akershus og Buskerud fylkeskommuner

  • Prosjektet omfatter bygging av 11,9 kilometer tofelts vei med midtrekkverk og forbikjøringsfelt, i hovedsak i ny trasé. Prosjektet gir bedre framkommelighet og økt trafikksikkerhet på strekningen.
  • Anleggsarbeidene startet i mars 2019, og prosjektet åpnet for trafikk i juli 2022. Arbeidene med det lokale veinettet planlegges ferdig i 2025, mot tidligere planlagt i 2023. Forsinkelsen skyldes at det har tatt lengre tid å utarbeide konkurransegrunnlag for de avsluttende entreprisene enn først antatt.

E16 Bjørum–Skaret i Bærum og Hole kommuner i Akershus og Buskerud fylkeskommuner

  • Prosjektet omfatter bygging av om lag 8,4 kilometer ny firefelts vei. Blant annet bygges det en tunnel på om lag 3,4 kilometer under Sollihøgda og en tunnel på om lag 0,8 kilometer under Bukkesteinshøgda. Anleggsarbeidene startet i 2021. Prosjektet er planlagt åpnet for trafikk i 2025.

Rv. 4 Roa-Gran grense inkl. Jaren–Amundrud/Almenningsdelet–Lygnebakken i Gran og Lunner kommuner i Innlandet og Akershus fylkeskommuner

  • Prosjektet omfatter blant annet bygging av 4,1 kilometer firefelts vei med midtrekkverk på strekningen Roa–Gran grense. Sammen med utbyggingen på strekningen Lunner grense–Jaren blir det 13,5 kilometer sammenhengende firefelts vei fra Roa til Jaren. I tillegg bygges 3,8 kilometer trefelts vei med midtrekkverk på delstrekningen Jaren–Amundrud. På strekningen Almenningsdelet–Lygnebakken omfatter arbeidene utbedring og breddeutviding av om lag 5 kilometer av eksisterende vei. Anleggsarbeidene startet i 2021. Delstrekningen Jaren–Amundrud åpnet for trafikk i 2022, og strekningen Roa–Gran grense åpnet for trafikk i 2023. Hele prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2025.

E18 Lysaker–Ramstadsletta i Bærum kommune             

  • Strekningen er 4,4 kilometer, og er en del av E18 Vestkorridoren mellom Lysaker i Bærum og Drengsrud i Asker. Ny E18 på strekningen Lysaker–Ramstadsletta i Bærum kommune får to ordinære kjørefelt og ett kollektivfelt i begge retninger. Videre inngår en firefelts vei mellom Gjønnes og E18, samt ny forbindelse til Fornebu i Bærum kommune. Det planlegges i tillegg sammenhengende sykkelvei på hele strekningen. I prosjektet inngår også bygging av Lysaker kollektivterminal. E18-delen av prosjektet er planlagt åpnet for trafikk i 2027 for vestgående løp og i 2028 for østgående løp. Hele prosjektet, inkludert lokalveier, er planlagt ferdig ved årsskiftet 2029/2030.

E134 Oslofjordforbindelsen, byggetrinn 2 i Frogn og Asker kommuner

  • Utbygging og finansiering av prosjektet ble behandlet i Stortinget våren 2024. Utbyggingen omfatter et nytt tunnelløp parallelt med det eksisterende og med tverrforbindelser mellom dem, samt utvidelse fra to- til firefelts vei mellom Måna og Vassum med nye løp i Frogn- og Vassumtunnelene. Prosjektet er totalt 14 km, hvorav tunnelen under Oslofjorden er 7,5 kilometer. Strekningen er del av en ytre ring rundt Oslo og tverrforbindelse mellom E6 og E18 med videre tilknytning til E134 mot Vestlandet. Prosjektet vil gi bedre fremkommelighet for trafikantene med en mer forutsigbar, trafikksikker og trygg kryssing av Oslofjorden i eksisterende trasé for E134. Det legges opp til anleggsstart i 2025, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2033.

Diverse tiltak

  • Det prioriteres midler til en rekke mindre investeringstiltak. Dette er blant annet trafikksikkerhetstiltak, utbedringstiltak og tiltak for gående og syklende.
  • Det er prioritert midler til nye mindre investeringstiltak i 2025. Statens vegvesen beslutter hvilke tiltak som skal starte opp og skal vurdere dette løpende i 2025. Eksempelvis kan det være aktuelt å anlegge døgnhvileplass på E6 Akershus.

Det planlegges å bruke midler til blant annet:

  • Kommuneplan for strekningen E16 Kløfta–Kongsvinger har vært på høring.
  • Det pågår arbeid med reguleringsplan for prosjektet rv. 22 Glommakryssing i Akershus.
  • Det pågår blant annet arbeid med reguleringsplan på strekningen E134 Dagslett–kryss E18 i Akershus og Buskerud, og det vil pågå planarbeid på strekningen E18 Ramstadsletta–Slependen–Nesbru med sikte på avslutning.

Vedlikehold av fylkesvei

  • Regjeringen legger i ny Nasjonal transportplan 2025–2036 opp til et kraftig løft for fylkesveiene. Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med en økning på 480,5 millioner kroner til fylkesvei i 2025-budsjettet. Størstedelen av økningen går til opprusting og fornying av fylkesveinettet i rammetilskuddet til fylkeskommuner. Av økningen går 8,7 millioner kroner til Akershus. I tillegg til dette kommer ordningen med rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene. Det er en regelstyrt ordning som følger rentenivået. I 2025 utgjør den 33,6 millioner kroner for Akershus.
  • Regjeringen foreslår å opprette en ny tilskuddsordning til militær mobilitet på fylkesveier. Tilskuddet er øremerket til 14 bruer på fylkesveinettet i fylkeskommunene Akershus, Innlandet, Trøndelag, Troms og Vestland. Tilskuddet setter fylkeskommunene i stand til å gjennomføre tiltak på de identifiserte bruene.

Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet

  • Ordningen med reduserte takster for ferje videreføres. Ordningen med gratis ferje til øyer og andre samfunn uten vegforbindelse til fastlandet med mindre enn 100 000 passasjerer årlig videreføres også.

Byområder og kollektivtransport

Byvekstavtale for Oslo-området for perioden 2019-2029 mellom staten, Oslo kommune, Akershus fylleskommune og kommunene Bærum, Lillestrøm og Nordre Follo. Avtaleområdet er Oslo kommune og Akershus fylke.

  • Byvekstavtalen ble inngått i 2020 med tilleggsavtale fra 2021. Regjeringen prioriterer statlige midler for å følge opp sin del av avtalt felles innsats for å nå nullvekstmålet.
  • Foreløpig fordeling av penger er som følger:
  • 227 millioner kroner til gang-, sykkel- og kollektivtiltak langs riksvei. Midlene vil i hovedsak bli brukt til å videreføre igangsatte tiltak, blant annet til etableringen av gang- og sykkelvei langs E6 på fv. 152 på strekningen Stenfeldt-Greverud i Akershus og langs rv. 150 på strekningen Silurveien-Vækerøveien i Oslo. I tillegg er det prioritert midler til oppstart av gang- og sykkelvei langs rv. 150 på strekningen Gaustadalleen-Rektorveien i Oslo.
    • 13 millioner kroner til stasjons- og knutepunktutvikling på jernbane. Midlene skal gå til utvikling av Ås stasjon.
    • 1 610 millioner kroner til Fornebubanen som er en ny sammenhengende tunnel for T-banen mellom Majorstuen stasjon i Oslo kommune og Fornebu i Bærum kommune.
    • 396 millioner kroner i belønningsmidler som i hovedsak skal brukes til drift av kollektivtransport og mindre kollektiv- og sykkeltiltak.
    • 60 millioner kroner til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk. Bruk av tilskudd til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk besluttes høsten 2024.
    • 679 millioner kroner i tilskudd til reduserte bompenger og bedre kollektivtilbud. Midlene skal gå til Fornebubanen.
    • 411 millioner kroner til gang-, sykkel- og kollektivtiltak på kommunal og fylkeskommunal vei. Midler går til å videreføre igangsatte tiltak. I tillegg er det prioritert midler til oppstart av en rekke nye tiltak. Det er vurdert som aktuelt med oppstart, blant annet gang- og sykkelvei langs fv. 120 på strekningen Leikvoll-Klampenborg i Akershus og gang- og sykkelvei langs fv. 120 på strekningen Nordveien-Hosletoppen (Griniveien) i Akershus.

Jernbane

Rasjonell fremdrift pågående tilbudsforbedringer

Flere og raskere tog på Dovrebanen (InterCity): Venjar–Eidsvoll–Langset, Eidsvoll kommune 

  • Det settes av om lag 4,3 milliarder kroner til utbygging på strekningen Oslo–Hamar på Dovrebanen. Effektpakken skal ved ruteterminskiftet i desember 2027 gi en tilbudsforbedring med mulighet for økt frekvens og redusert reisetid for regionekspresstog og økt kapasitet for øvrig trafikk mellom Oslo og Hamar. Prosjektet på strekningen Venjar–Eidsvoll–Langset knytter dobbeltsporet Langset–Kleverud sammen med Gardermobanen. Anlegget ble tatt i bruk i 2023, og det ble gjennomført etterarbeider i 2024 som å fjerne midlertidig fylling i Vorma og legge til rette for at dagens jernbanebru kan tas i bruk som gang- og sykkelvei. Det gjenstår mindre etterarbeider i 2025.

Flere og raskere tog på Østfoldbanen (Oslo-Ski): Oslo og Nordre Follo kommuner

  • Åpningen av Follobanen har økt antall avganger og nær halvert reisetiden mellom Oslo S og Ski samt økt antall avganger for lokaltog på strekningen mellom Ski og Stabekk som går på Østfoldbanen. Det anslås å bruke om lag 130 millioner kroner til avsluttende arbeider i 2025.

Banestrøm

  • Det settes av om lag 90 millioner kroner til kapasitetsøkende tiltak innen banestrømforsyning. Effektpakken skal bidra til en mer robust infrastruktur og øke jernbanenettets kapasitet. Tiltakene i effektpakken omfatter i hovedsak økt kapasitet for banestrømforsyning på Østlandet.

Planlegging og oppstart av nye tilbudsforbedringer

Planlegging og oppstart av effektpakker: Asker, Nordre Follo, Lillestrøm og Nes kommuner

  • Det settes av om lag 1 320 millioner kroner til videre planlegging og oppstart av enkelte tiltak innenfor effektpakkene som er prioritert i Nasjonal transportplan 2025–2036, og til nye effektpakker.
  • I Akershus planlegges det blant annet å bruke penger på:
  • Regjeringen prioriterer tiltak i effektpakken Flere tog i Oslo-navet, som skal legge til rette for en effektiv omlegging til ny rutemodell på Østlandet. Dette omfatter tiltak for å ivareta dagens kapasitet på lokaltogene i Oslo, samt tiltak for flere togavganger og et mer oversiktlig togtilbud. Tiltak omfatter blant annet utvidelse av Sandvika stasjon, vendespor ved Asker og mindre tiltak i Lillestrøm.
  • Videre planlegging av ny Rikstunnel
  • Videreføring av KVU/KS1 for Økt kapasitet i regiontogene på Østlandet

Økt kapasitet for kombigods Oslo–Trondheim med Åkersvika-Hamar

  • Effektpakken legger til rette for økt toglengde fra 480 meter til 650 meter. Dette vil gjøre det mulig å frakte 37 prosent mer godsvolum på jernbanen. Dette omfatter dobbeltspor Åkersvika–Hamar og tiltak på Hamar stasjon.

Andre aktuelle tiltak for å oppnå effekten er flere forlengelser av kryssingsspor langs Dovrebanen og Hovedbanen nord, og stasjonstiltak. Det er samlet satt av om lag 845 millioner kroner til effektpakken Økt kapasitet for kombitransport gods i 2025, som omfatter tiltak på strekningene Oslo–Trondheim og Oslo–Narvik.

Økt kapasitet for kombigods Oslo–Narvik via Sverige

Effektpakken legger til rette for økt toglengde fra 550 meter til 740 meter for kombitransport. Dette vil gjøre det mulig å frakte 32 prosent mer godsvolum på banen og gir reduserte transportkostnader for næringslivet. Aktuelle tiltak for å oppnå effekten er etablering av nye kryssingsspor og forlengelse av eksisterende langs Kongsvingerbanen, samt og sanering av planovergang. Det er samlet satt av om lag 845 millioner kroner til effektpakken Økt kapasitet for kombitransport gods i 2025, som omfatter tiltak på strekningene Oslo–Trondheim og Oslo–Narvik.

Vedlikehold og fornying

  • Regjeringen foreslår å bevilge 6,6 milliarder kroner til drift og vedlikehold i 2025, en økning på 26 prosent fra 2024. Regjeringen foreslår i tillegg å bevilge drøyt 5,5 milliarder kroner til fornying, en økning på 38 prosent.
  • Dette er en markant økning, og i tråd med prioriteringen av vedlikehold og fornying av jernbanen som regjeringen varslet i Nasjonal transportplan 2025–2036 tidligere i år. 
  • Større fornyingstiltak i Akershus omfatter fornying av kontaktledningsanlegg, overbygning, underbygning og bruvedlikehold på Hovedbanen, fornying av spor og drensanlegg på Dovrebanen, og fornying av spor og bruer på Gjøvikbanen, samt IKT/GSM-R (kundeinformasjon, mobil-nett, sikkerhets- og kommunikasjonssystemer m.m.)
  • Bane NOR er også bedt om å gjennomføre en særskilt innsatspakke for økt punktlighet og regularitet i Oslo-området. Det er i dette området det kjører flest tog og det er flest reisende, men tiltak rundt Oslo vil komme jernbanen i hele landet til gode, siden feil her kan påvirke trafikken i store deler av jernbanenettet

ERTMS

  • ERTMS er et felleseuropeisk, digitalt signal- og sikringssystem som etter planen skal innføres på hele det norske jernbanenettet frem til midten av 2030-talllet. Hensikten er blant annet å gjøre togtrafikken mer punktlig og på sikt øke kapasiteten ved at togene flere steder kan kjøres tettere enn i dag. ERMTS-prosjektet er komplekst, og for å redusere risikoen for forsinkelser har Bane NOR besluttet å revidere prosjektplanen og legge frem en ny plan innen utgangen av 2024. I 2025 er det planlagt å bruke om lag 1 220 millioner kroner på ERTMS.
  • I henhold til eksisterende plan skal utbygging av ERTMS være ferdig på Strekningen Roa–Gjøvik (Gjøvikbanen) i løpet av 2024, og Oslo S – Roa/Oslo – Ski i 2029. ERTMS-utbyggingen i Oslo-korridoren er satt til 2032-34

Kjøp av persontransport med tog

  • Persontransporttilbudene skal bidra til å realisere viktige transportpolitiske mål, jf. Nasjonal transportplan 2025–2036. Bevilgningen dekker vederlag etter den etablerte ordningen med statlig kjøp av ulønnsomme persontransporttilbud med tog som staten ved Jernbanedirektoratet kjøper fra Vygruppen, Go-Ahead Norge AS, SJ Norge AS og Vy Tog AS. Det foreslås bevilget omtrent 6 milliarder kroner til dette formålet nasjonalt.

Satsing på gründere

Regjeringen styrket Innovasjon Norges innsats for oppstartsbedrifter med 70 millioner kroner i 2024. Det foreslås å styrke denne innsatsen ytterligere i 2025, med 52 millioner kroner. Innsatsen inkluderer finansieringsordninger særlig rettet mot oppstartsbedrifter, arbeid for å videreutvikle økosystemet i hele landet og bygge opp internasjonaliserings- og skaleringskompetanse hos oppstartsbedrifter. Deler av styrkingen skal brukes til å styrke Innovasjon Norges arbeid med å mobilisere og motivere til gründerskap blant kvinner.

Satsing på kysten

Regjeringen styrker bevilgningen til kystområdet med 100 millioner kroner. Midlene vil gå til satsing på vedlikehold og fornying av navigasjonsinstallasjoner, digitalisering i Kystverket og sikring av Kystverkets digitale tjenester, og til investering i mindre tiltak i farvannet.

Ungdomsenhet øst på Eidsvoll

Regjeringen foreslår å bevilge 40 millioner kroner til en utvidelse av Ungdomsenhet øst på Eidsvoll med fire plasser. Det er et mål for regjeringen at barn ikke skal sitte i fengsel sammen med voksne, og det har tidvis vært flere mindreårige innsatte enn det er plass til i ungdomsenhetene i dag (ti plasser).

Universitet og høyskole

Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

  • Regjeringen foreslår 10 nye studieplasser i veterinærmedisin.
  • Regjeringen foreslår 1,3 millioner kroner for å styrke desentralisert og fleksibel utdanning.
  • Regjeringen foreslår samlet sett 1,6 milliarder kroner i rammebevilgning til Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.

Økt tilskudd til Institutt for energiteknikk (IFE)

Regjeringen foreslår å øke tilskuddet til sikker drift ved IFEs atomanlegg med 50,8 millioner kroner sammenlignet med saldert budsjett 2024. I tillegg til kompensasjon for anslått lønns- og prisvekst skyldes økningen behov for å styrke kompetanse og kapasitet til å ivareta drift av atomanleggene på Kjeller, økt vakthold på Kjeller, økte IKT-kostnader og personell til drift og vedlikehold av KLDRA (Kombinert lager og deponi for lav- og mellomaktivt radioaktivt avfall).