Statsbudsjettet 2023: Provenyvirkninger av skatte- og avgiftsopplegget for 2023
Dato: 20.12.2022
Tabellen gir en oversikt over provenyvirkningene av vedtatt 2023-budsjett.
Provenyvirkningene av skatte- og avgiftsopplegget beregnes i forhold til et referansesystem for 2023. Referansesystemet er basert på 2022-regler oppjustert med i hovedsak anslått pris-, lønns- eller formuesvekst. Fradrag og beløpsgrenser mv. i den generelle satsstrukturen i personbeskatningen er i referansesystemet i hovedsak justert til 2023-nivå med anslått lønnsvekst på 4,2 pst.
Særskilte fradrag og andre grenser i personbeskatningen er hovedsakelig justert med anslått konsumprisvekst fra 2022 til 2023 på 2,8 pst. En skattyter som kun har ordinære fradrag og en vekst i både alminnelig inntekt og personinntekt på 4,2 pst., får da om lag samme gjennomsnittlige inntektsskatt i referansesystemet for 2023 som i 2022.
I referansesystemet er alle mengdeavgifter justert med anslått vekst i konsumprisene fra 2022 til 2023. Referansesystemet gir dermed reelt sett uendret skatte- og avgiftsnivå fra 2022 til 2023.
Anslåtte provenyvirkninger vedtatt skatte- og avgiftsopplegg for 2023. Negative tall betyr lettelser. Anslagene er regnet i forhold til referansesystemet for 2023. Mill. kroner
|
2023 |
|
|
Påløpt |
Bokført |
Skatt på inntekt for personer |
-647 |
-733 |
Endre bunnfradrag (personfradrag, minstefradrag og pensjonsskattefradrag) |
-6 725 |
-5 380 |
Redusere trygdeavgiften på lønn/trygd og næringsinntekt |
-1 965 |
-1 570 |
Øke trinnskatten, inkl. justere innslagspunkt |
4 915 |
3 930 |
Øke oppjusteringsfaktoren for utbytte mv. fra 1,60 til 1,72 |
2 460 |
1 970 |
Øke verdsettingen av elbiler i firmabilbeskatningen til samme nivå som tradisjonelle biler |
300 |
240 |
Øke fagforeningsfradraget til 7 700 kroner |
-265 |
-210 |
Redusere skattefradragssatsen i BSU fra 20 til 10 pst. |
585 |
470 |
Øke kostdekning for brakker og pensjonat |
-15 |
-12 |
Legge om og forbedre støtten til enslige forsørgere1 |
-47 |
-261 |
Trygdeavgift, økt nedre grense (frikort) |
-35 |
-25 |
Forenkle minstefradraget |
55 |
45 |
Oppheve bestemmelsen som sier at utflyttingsskatt til Norge for fysiske personer opphører etter 5 år som bosatt i utlandet |
0 |
0 |
Nominell videreføring, samspillsvirkninger mv. |
90 |
70 |
Formuesskatt |
3 085 |
2 468 |
Øke verdsettelsen av aksjer og næringseiendom |
1 175 |
940 |
Øke verdsettelsen av primærboliger over 10 mill. kroner til 70 pst. |
390 |
310 |
Øke verdsettelsen av sekundærboliger til 100 pst. |
250 |
200 |
Øke formuesskattesatsen fra 0,95 til 1,0 pst. i trinn 1 |
1 020 |
820 |
Redusere verdsettingen for driftsmidler |
-25 |
-20 |
Videreføre bunnfradraget nominelt inkl. samspillsvirkninger |
290 |
230 |
Innføre bunnfradrag for dødsbo etter samme regler som for personlige skattytere |
-15 |
-12 |
Næringsbeskatning |
26 850 |
40 340 |
Innføre ekstra arbeidsgiveravgift på 5 prosent for lønn over 750 000 kroner2 |
7 700 |
6 440 |
Innføre grunnrenteskatt på havbruk3 |
2 150 |
0 |
Innføre grunnrenteskatt på landbasert vindkraft |
2 000 |
0 |
Høyprisbidrag fra vann- og vindkraft4 |
15 200 |
22 700 |
Grunnrenteskatt på vannkraft - øke effektiv sats til 45 pst. |
0 |
11 200 |
Grunnrenteskatt på vannkraft - utvidet kontraktsunntak |
-1 200 |
0 |
Grunnrenteskatt på vannkraft - inkludere opprinnelsesgarantier |
1000 |
0 |
Redusere friinntekten i de midlertidige skattereglene for petroleum5 |
0 |
0 |
Klima-, miljø- og bilavgifter |
1 409 |
1 282 |
Øke avgifter på ikke-kvotepliktige utslipp av klimagasser (21 pst.)6 |
2 395 |
2 185 |
Ny sats for kvotepliktige i CO2-avgiften |
75 |
70 |
Videreføre CO2-avgiftssatsene på naturgass og LPG til veksthusnæringen nominelt |
-1 |
-1 |
Øke og differensiere avgiften på avfallsforbrenning |
190 |
180 |
Innføre avgift på SF6 |
50 |
45 |
Øke CO2-avgiften i petroleumsvirksomheten med 5 pst.7 |
0 |
0 |
Øke omsetningskravet i veitrafikken (fra 15,5 til 17 pst) |
-140 |
-125 |
Redusere veibruksavgiften på mineralolje og biodiesel |
-1 620 |
-1 490 |
Redusere veibruksavgiften på bensin |
-260 |
-240 |
Innføre omsetningskrav for biodrivstoff til ikke-veigående maskiner på 10 pst. |
-220 |
-200 |
Avvikle grunnavgiften på mineralolje |
-1 950 |
-1 810 |
Veibruksavgiften på LPG og naturgass settes lik veibruksavgiften på mineralolje |
0 |
0 |
Innføre ny vektkomponent i engangsavgiften for personbiler |
2 360 |
2 160 |
Øke CO2-komponenten i engangsavgiften for personbiler med 20 pst. |
65 |
60 |
Redusere innslagspunktet i engangsavgiften for personbiler fra 87 til 82 gram |
20 |
18 |
Øke CO2-komponenten i engangsavgiften for varebilermed 12 pst. |
120 |
110 |
Redusere vektfradraget i engangsavgiften for ladbare hybridbiler |
75 |
70 |
Avvikle redusert sats i omregistreringsavgiften for elbiler |
250 |
250 |
Merverdiavgift |
1 700 |
1 400 |
Innføre merverdiavgift for elbiler over 500 000 kroner |
1 200 |
1 000 |
Innføre regel om utsatt tidfesting av merverdiavgift for omtvistede krav |
-100 |
-100 |
Avvikle fritak for merverdiavgift på elektroniske nyhetstjenester |
600 |
500 |
Andre avgifter og toll |
1 457 |
1 243 |
Øke produksjonsavgiften på havbruksnæringen |
200 |
150 |
Avgift på landbasert vindkraft (utsatt ikrafttredelse til 1. juli 2022, omlegging til månedlige terminer, økt sats til 2 øre/kWh) |
167 |
153 |
Øke flypassasjeravgiften for reiser ut av Europa |
140 |
130 |
Halvere kvoten for tobakksvarer som kan innføres som reisegods |
800 |
700 |
Avvikle redusert sats i elavgiften for datasentre |
150 |
110 |
Sektoravgifter og overprisede gebyrer |
-47,5 |
-47,5 |
Redusere overprisede gebyrer under Samferdselsdepartementet |
-49,3 |
-49,3 |
Redusere gebyrinntektene under Justervesenet |
-9 |
-9 |
Videreføre fritaket for kontrollavgift for fiskeflåten under 15 meter |
-4,2 |
-4,2 |
Øke sektoravgiftene under Finanstilsynet |
15 |
15 |
Andre forslag som påvirker skattegrunnlag |
-15 |
-12 |
Innføre pensjonssparing for selvstendig næringsdrivende fra første krone |
-15 |
-12 |
Forslag til skatte- og avgiftsendringer i 20238 |
33 792 |
45 941 |
1Særfradraget for enslige forsørgere avvikles og erstattes med økt barnetrygd, se punkt 3.2 i Prop. 1 LS.
2Proveny er nettoført, dvs. at det er sjablongmessig nedjustert tilsvarende arbeidsgiveravgift ilagt offentlig sektor.
3I beregningen er det lagt til grunn et bunnfradrag på 5 000 tonn. I høringsnotatet er det foreslått to alternativer, på hhv. 4 000 og 5 000 tonn.
4Påløpt virkning er helårsvirkningen. Påløpt virkning i 2022 og deler av 2023 bokføres i 2023. Dette forklarer at bokført virkning er større enn helårsvirkningen.
5Å redusere friinntekten til 12,4 pst. anslås å øke provenyet med 2 mrd. kroner påløpt og 1 mrd. kroner bokført i 2023. Over tid, summert over årene de midlertidige reglene vil gjelde, anslås provenyet å øke med 11 mrd. kroner, målt som nåverdi i 2023-kroner. Det økte provenyet vil overføres Statens pensjonsfond utland og dermed ikke øke handlingsrommet i 2023-budsjettet.
6Inkluderer kompensasjon til offentlige aktører med kontrakter med private transportselskap (-85 mill. kroner).
7Økt CO2-avgift i petroleumsvirksomhet anslås å gi et netto merproveny, det vil si etter skatt (78 pst.) og SDØE, på om lag 60 mill. kroner påløpt og 30 mill. kroner bokført. Skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten overføres til Statens pensjonsfond utland og påvirker derfor ikke handlingsrommet for 2022.
8Avviket mellom påløpt og bokført proveny skyldes blant annet forslag med påløpt provenyvirkning i 2022.