Statsbudsjettet 2023: Vestfold og Telemark
Dato: 06.10.2022
Innhold:
- Samferdsel
- Farvannsprosjekt i Kragerø kommune
- Forsvar
- Gjeninnføring av statlig ansvar for fiskerihavner
- Politiutdanningen ved Politihøgskolen
- Preus museum
- Regionale utviklingsmidler
- Universitetet i Sørøst-Norge
- Kommunane i Vestfold og Telemark: Vekst i frie inntekter frå 2022 til 2023
- Vestfold og Telemark fylkeskommune: Vekst i frie inntekter frå 2022 til 2023
Samferdsel
Vei
- E18 Langangen–Bamble i Porsgrunn og Bamble kommuner
Regjeringen foreslår å bevilge 6,1 milliarder kroner til Nye Veier i 2023, slik at selskapet kan fortsette utbygging av prosjektet. Første etappe, E18 Rugtvedt–Dørdal åpnet i 2019. Utbygging av andre etappe fra Langangen til Rugtvedt startet i 2021 og omfatter bygging av om lag 17 km ny firefelts vei. Det legges opp til en fartsgrense på 110 km/t på strekningen. Andre etappe ventes åpnet for trafikk i 2025. - E134 Vågsli-, Haukeli- og Svandalsflonatunnelene i Ullensvang og Vinje kommuner i Vestland og Vestfold og Telemark fylkeskommuner
Regjeringen prioriterer å videreføre utbedringen av E134 Vågsli-, Haukeli- og Svandalsflonatunnelene. Prosjektet omfatter en rekke tiltak for å ivareta krav i tunnelsikkerhetsforskriften og elektroforskriftene. Anleggsarbeidene startet opp i 2020 og prosjektet er planlagt åpnet for trafikk i november 2022. Midlene vil i 2023 gå til restfinansiering av prosjektet. - E18 Bamble–Tvedestrand i Bamble, Kragerø, Risør, Tvedestrand, Gjerstad og Vegårdshei kommuner i Vestfold og Telemark og Agder fylkeskommuner
Regjeringen foreslår å bevilge 6,1 milliarder kroner til Nye Veier i 2023. På strekningen E18 Tvedestrand–Bamble utreder Nye Veier nå muligheten for mer gjenbruk av eksisterende vei, sett opp mot tidligere planforslag. Selskapet gjør dette i samarbeid med lokale myndigheter. Dette skal sikre ny trafikksikker og fremtidsrettet vei på en måte som reduserer arealbruken og klimautslipp. - Diverse utbedringstiltak:
Det prioriteres i hovedsak midler til trafikksikkerhetstiltak, utbedringstiltak og tiltak for gående og syklende. Det planlegges å bruke midler på blant annet:- Videreføring av utbedringen av eksisterende vei på en rekke strekninger, blant annet på riksvei 41 rundt Vrådal i Kviteseid kommune.
Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet
Regjeringen foreslår å sette av midler til å kunne innføre gratis ferjer til øyer og samfunn uten veiforbindelse til fastlandet fra og med 16. august 2023. Tiltaket skal gjelde ferjesamband som ikke var omfattet av tiltaket i 2022. Regjeringen vil med dette innfri målet i Hurdalsplattformen om gratis ferje til øyer og andre samfunn uten veiforbindelse til fastlandet, og å gjøre alle ferjesamband som årlig har under 100 000 passasjer, gratis.
Jernbane
- Vestfoldbanen, Horten, Re og Tønsberg kommuner
Regjeringen prioriterer å videreføre InterCity-prosjektene på Vestfoldbanen. Prosjektet Nykirke–Barkåker omfatter nytt dobbeltspor og ny Horten stasjon ved Skoppum. Sammen med Drammen-Kobbervikdalen (se Viken) vil dette gi sammenhengende dobbeltspor fra Drammen til Tønsberg. Det skal også gjøres tilpasninger på Tønsberg stasjon og bygges togparkeringsanlegg. Da vil det bli mulig med reisetid på om lag én time mellom Oslo og Tønsberg og togavganger hvert kvarter. Det totale anslaget til prosjekter på InterCity på Vestfoldbanen er på om lag 4,1 milliarder kroner i 2023. - Fornyelse av jernbanens infrastruktur
Regjeringen prioriterer fornyelse av jernbanens infrastruktur. Fornyingen omfatter større systematiske tiltak for å opprettholde funksjonaliteten og standarden i jernbanenettet samt mindre tiltak som skal ivareta sikkerheten inntil mer omfattende tiltak kan settes i verk. Det totale anslaget med tanke på infrastruktur til hele jernbanenettet er på 3,3 milliarder kroner. I Vestfold og Telemark omfatter dette arbeidet fornyelse av kontaktledningsanlegg på Sørlandsbanen.
Byområder og kollektivtransport
- Belønningsavtale Grenland
Regjeringen foreslår 65 millioner kroner i 2023 til belønningsavtalen staten har inngått med Vestfold og Telemark fylkeskommune og kommunene Porsgrunn, Skien, Bamble og Siljan. I tillegg tildeles 22 millioner kroner til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk i Grenland. Avtalen gjelder for perioden 2021–2024 og er totalt på om lag 330 millioner 2021-kroner. Staten inngår belønningsavtaler med lokale parter for å stimulere til bedre fremkommelighet, klima og miljø i byområdene. - Tilskudd til mindre byområder utenfor ordningen med byvekstavtaler
Regjeringen foreslår å videreføre en tilskuddsordning som legger til rette for klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet, gjennom å styrke satsingen på kollektivtransport, sykling og gange. Ordningen er øremerket byområdene Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyen (Tønsberg, Sandefjord og Larvik). I 2023 settes det av 30 millioner kroner. Det vil være aktuelt å tildele midler til to eller tre byer som en engangsutbetaling. Samferdselsdepartementet vil vurdere nærmere hvilke byer som er aktuelle. Tildeling forutsetter blant annet at Stortinget har behandlet en bypakke for den aktuelle byen.
Farvannsprosjekt i Kragerø kommune
Kystverket vil ferdigstille farvannsprosjektet Innseiling Kragerø i Kragerø kommune. Det ferdigstilles i 2023.
Forsvar
Regjeringen planlegger å bruke om lag 5 millioner kroner til planlegging av prosjekter innenfor forsvarssektorens eiendommer og bygg- og anlegg i Vestfold og Telemark i 2023.
Gjeninnføring av statlig ansvar for fiskerihavner
Regjeringen vil gjeninnføre statlig ansvar for fiskerihavnene. Dette skal skje i dialog med fylkeskommunen.
Politiutdanningen ved Politihøgskolen
Regjeringen foreslår å bevilge 27,1 millioner kroner til en videreføring av 100 nye studieplasser på politiutdanningen ved Politihøgskolen (PHS), som ble opprettet i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2022. De nye studieplassene ble opprettet og fordelt ved PHS’ studiesteder i Bodø, Stavern og Oslo. Forslaget bidrar til å sikre tilgang på politiutdannede også i fremtiden.
Preus museum
Regjeringen foreslår å øke tilskuddet til Preus museum i Horten med 2 millioner kroner, dette for å sette museet i bedre stand til å forvalte to gjenstandssamlinger: Den filmtekniske samlingen og den tekniske delen av Preus museums fotohistoriske samling.
Regionale utviklingsmidler
Regjeringen foreslår å bevilge 51,1 millioner kroner til Vestfold og Telemark fylkeskommune.
Universitetet i Sørøst-Norge
Regjeringen foreslår 2,2 milliarder kroner i rammebevilgning til Universitetet i Sørøst-Norge. Universitetet har også studiesteder i Viken.
Kommunane i Vestfold og Telemark: Vekst i frie inntekter frå 2022 til 2023
Frå 2022 til 2023 er det på landsbasis ein nominell vekst i dei frie inntektene til kommunane på 3,5 prosent, rekna frå anslag på rekneskap for 2022. Det er anslått at kommunane i Vestfold og Telemark samla sett vil få ein nominell vekst i dei frie inntektene på 3,7 prosent.
I Vestfold og Telemark har 12 av 23 kommunar ein vekst som er høgare enn eller lik veksten på landsbasis. Størst vekst har Kvitseid kommune med 5,2 prosent, mens Hjartdal kommune har lågast vekst med 2,4 prosent. Veksten er rekna frå anslag på rekneskap for 2022.
Vestfold og Telemark fylkeskommune: Vekst i frie inntekter frå 2022 til 2023
Den nominelle veksten i dei frie inntektene til fylkeskommunane er anslått til 4,3 prosent på landsbasis frå 2022 til 2023. Det er anslått at Vestfold og Telemark fylkeskommune vil få ein nominell vekst i dei frie inntektene på 3,1 prosent. Veksten er rekna frå anslag på rekneskap for 2022.
Netto drifts- | Netto | Utgiftskorr. | Anslag på | Vekst frå anslag | ||
resultat i % av | lånegjeld | frie | frie | på rekneskap 2022 - 2023 | ||
Kommune | driftsinntektene | 2021* | inntekter | inntekter | Nominelle | Prosent |
2021* | 2021** | 2023 | kroner | |||
(kr. per innb.) | (i % av landsgj.) | (1000 kr) | (1000 kr) | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
3801 Horten | 4,2 | 104 006 | 95 | 1 748 905 | 58 394 | 3,5 |
3802 Holmestrand | 3,8 | 87 865 | 98 | 1 651 715 | 71 652 | 4,5 |
3803 Tønsberg | 5,4 | 82 469 | 97 | 3 702 520 | 123 164 | 3,4 |
3804 Sandefjord | 7,0 | 27 107 | 96 | 4 169 952 | 170 071 | 4,3 |
3805 Larvik | 6,0 | 87 614 | 96 | 3 129 251 | 108 989 | 3,6 |
3806 Porsgrunn | 2,9 | 94 884 | 95 | 2 313 015 | 82 426 | 3,7 |
3807 Skien | 2,5 | 75 552 | 95 | 3 529 705 | 117 495 | 3,4 |
3808 Notodden | 2,4 | 103 361 | 96 | 883 921 | 26 203 | 3,1 |
3811 Færder | 4,0 | 105 107 | 101 | 1 801 729 | 62 761 | 3,6 |
3812 Siljan | 4,7 | 58 531 | 98 | 161 880 | 5 814 | 3,7 |
3813 Bamble | 2,5 | 105 880 | 97 | 923 640 | 33 030 | 3,7 |
3814 Kragerø | 1,6 | 112 066 | 97 | 692 084 | 20 007 | 3,0 |
3815 Drangedal | 3,5 | 129 495 | 99 | 302 992 | 10 257 | 3,5 |
3816 Nome | 4,8 | 92 125 | 97 | 451 328 | 13 417 | 3,1 |
3817 Midt-Telemark | 1,7 | 93 365 | 100 | 717 465 | 25 359 | 3,7 |
3818 Tinn | 10,2 | 73 938 | 106 | 410 404 | 11 831 | 3,0 |
3819 Hjartdal | -3,8 | 99 013 | 108 | 130 825 | 3 116 | 2,4 |
3820 Seljord | 1,8 | 85 838 | 99 | 217 017 | 5 542 | 2,6 |
3821 Kviteseid | 2,2 | 66 070 | 100 | 188 504 | 9 320 | 5,2 |
3822 Nissedal | 3,8 | 166 803 | 101 | 129 012 | 4 855 | 3,9 |
3823 Fyresdal | 5,9 | 36 031 | 101 | 110 706 | 5 095 | 4,8 |
3824 Tokke | 7,5 | 73 750 | 106 | 176 798 | 5 029 | 2,9 |
3825 Vinje | 8,7 | 156 368 | 104 | 291 995 | 10 282 | 3,6 |
Til fordeling gjennom året | 15 200 | |||||
Vestfold og Telemark | 4,5 | 81 431 | 97 | 27 850 567 | 981 909 | 3,7 |
Vestfold og Telemark fylkeskommune | 5,8 | 13 003 | 95 | 5 823 836 | 177 785 | 3,1 |
*Konserntall, dvs. tala for netto lånegjeld omfattar også kommunale og fylkeskommunale føretak (KF/FKF) og interkommunale selskap (IKS). | ||||||
** Ekskl. eigedomsskatt og konsesjonskraftinntekter | ||||||
.= data ikkje levert |
Kolonne 1: Netto driftsresultat i prosent av driftsinntektene 2021
Kolonne 2: Netto lånegjeld 2021 i kroner per innbyggjar
Kolonne 3: Utgiftskorrigerte frie inntekter 2021 i prosent av landsgjennomsnittet
Kolonne 4: Anslag på frie inntekter 2023 (1 000 kroner)
Kolonne 5: Nominell vekst frå anslag på rekneskap 2022 til 2023 (1 000 kroner)
Kolonne 6: Nominell vekst frå anslag på rekneskap 2022 til 2023 (prosent)