Statsbudsjettet 2022: Vestland

Samferdsel

Vei

  • E39 Svegatjørn–Rådal i Bergen og Bjørnafjorden kommuner
    Regjeringen Solberg prioriterer å videreføre arbeidet på prosjektet. Prosjektet omfatter bygging av om lag 16 km firefelts vei i ny trasé vest for Fjøsanger. Det omfatter blant annet bygging av tre tunneler på til sammen om lag 13 km. Prosjektet omfatter også utbedring av Nesttun- og Hopstunnelene på E39. Anleggsarbeidene startet i september 2015, og prosjektet er planlagt åpnet for trafikk i 2022.
  • E39 Myrmel–Lunde i Sunnfjord kommune
    Regjeringen Solberg prioriterer å videreføre arbeidet på prosjektet. Prosjektet omfatter bygging av ny vei på 3,7 km, der 1 km er tunnel. Eksisterende vei er smal og har dårlig kurvatur og bæreevne, og det er nedsatt fartsgrense på strekningen. Anleggsarbeidene startet i august 2021, og prosjektet er planlagt åpnet for trafikk i desember 2023.
  • E39 Kristianborg–Bergen sentrum (Sykkelstamveien) i Bergen kommune
    Regjeringen Solberg prioriterer å videreføre arbeidet på prosjektet. Prosjektet er en del av utbyggingen av sammenhengende gang- og sykkelveiruter langs de viktigste hovedveiene inn til Bergen sentrum. Anleggsarbeidene startet sommeren 2019, og prosjektet er planlagt åpnet for trafikk i 2022.
  • 555 Damsgård- og Nygårdstunnelene i Bergen kommune
    Regjeringen Solberg prioriterer å utbedre Damsgård- og Nygårdstunnelene. Prosjektet omfatter en rekke tiltak for å ivareta krav i tunnelsikkerhetsforskriften og elektro-forskriftene. Arbeidene er planlagt startet opp våren 2022, og prosjektet er planlagt å være ferdig i 2025.
  • 555 Sotrasambandet i Øygarden og Bergen kommuner
    Regjeringen Solberg foreslår å bevilge 1,8 milliarder kroner til OPS-prosjekter. Prosjektet skal gjennomføres som et offentlig-privat samarbeid (OPS), der OPS-selskapet finansierer, bygger, drifter og vedlikeholder veien. Regjeringen Solberg prioriterer midler til såkalte milepælsutbetalinger, som prosjektet får utbetalt når ulike milepæler i utbyggingen er nådd. Prosjektet omfatter bygging av 9,4 km firefelts vei, hvor om lag 4,6 km går i tunnel. Prosjektet inkluderer totalt fire nye bruer. Totalt er det planlagt å bygge om lag 14 km gang- og sykkelveier, der 7,8 km bygges som høystandard løsning med skille mellom syklende og gående. Prosjektet legger til rette for prioritering av kollektivtrafikken mellom de to nye kollektivterminalene ved Storavatnet og på Straume.
  • E134 Vågsli-, Haukeli- og Svandalsflonatunnelene i Ullensvang og Vinje kommuner i Vestland og Vestfold og Telemark fylkeskommuner
    Regjeringen Solberg prioriterer å videreføre utbedringen av E134 Vågsli-, Haukeli- og Svandalsflonatunnelene i Ullensvang og Vinje kommuner. Prosjektet omfatter en rekke tiltak for å ivareta krav i tunnelsikkerhetsforskriften. Anleggsarbeidene startet opp i juni 2020 og prosjektet er planlagt åpnet for trafikk i oktober 2022.
  • E16 Lærdalstunnelen i Aurland og Lærdal kommuner
    Regjeringen Solberg prioriterer å rehabilitere E16 Lærdalstunnelen. Prosjektet omfatter en rekke tiltak for å ivareta krav i tunnelsikkerhetsforskriften og elektroforskriftene. Blant annet skal det bygges flere nye tekniske bygg med tilhørende bergrom og ventilasjon. I tillegg omfatter prosjektet utskifting av lysanlegget, etablering av nødstasjoner, installering av ledelys samt nytt overvåkingssystem. Det er lagt opp til anleggsstart i 2022, og hele utbedringen av tunnelen er ventet å bli ferdig i 2027.
  • E16 Gudvanga- og Flenjatunnelene i Aurland kommune
    Regjeringen Solberg prioriterer å oppgradere tunnelene, slik at de imøtekommer krav i tunnelsikkerhetsforskriften og elektroforskriften. Arbeidene startet i august 2016, og er planlagt å være ferdig i oktober 2021.
  • E16 Dalevåg-, Dalseid-, Trollkone-, Hernes- og Hyvingstunnelene i Vaksdal og Voss kommuner
    Regjeringen Solberg prioriterer å oppgradere tunnelene, slik at de imøtekommer krav i tunnelsikkerhetsforskriften og elektroforskriften. Det er lagt opp til anleggsstart i løpet av våren 2022, og prosjektet er ventet å bli ferdig i 2025.
  • E16 Arnanipa-, Sætre-, Bjørkhaugtunnelene i Bergen kommune
    Regjeringen Solberg prioriterer å oppgradere tunnelene, slik at de imøtekommer krav i tunnelsikkerhetsforskriften og elektroforskriften.
    Arbeidene startet i februar 2019 og er planlagt å være ferdig i juni 2022.
  • 5 Kjøsnesfjorden i Sunnfjord kommune
    Regjeringen Solberg prioriterer å videreføre arbeidet på prosjektet. Prosjektet omfatter bygging av en om lag 6,5 km lang tunnel i tilknytning til den eksisterende Støylsnestunnelen fram til Kjøsnes i Jølster i Sunnfjord kommune. På Kjøsnes blir det bygd om lag 350 meter vei i dagen fra tunnelåpningen og fram til eksisterende rv. 5. Eksisterende rv. 5 på strekningen vil bli brukt som gang- og sykkelvei i sommerhalvåret, og blir stengt i vinterhalvåret. Anleggsarbeidene startet i oktober 2019, og prosjektet er planlagt åpnet for trafikk i 2022.
  • Diverse tiltak
    Det planlegges å bruke midler til blant annet:
    • Forberedende arbeider for prosjektet E134 Røldal–Seljestad i Ullensvang kommune
    • Forberedende arbeider på fellesprosjektet Vossebanen/E16 Stanghelle–Arna i Bergen og Vaksdal kommuner
    • Forberedende arbeider på skredsikringsprosjektet E16 Hylland–Sleen i Aurland og Voss kommuner

Jernbane

  • Vossebanen, Bergen kommune 
    Regjeringen Solberg prioriterer videreføring av prosjektet Arna–Fløen (Ulriken tunnel). Prosjektet omfatter et nytt enkeltsporet tunnelløp gjennom Ulriken, ombygging av Arna stasjon, nye bruer ved Fløen og oppgradering av eksisterende Ulriken tunnel for å tilfredsstille krav til rømming og brannsikkerhet. Prosjektet har en total lengde på 10,6 km, og om lag 8 km er i den nye tunnelen. Tunnelene utrustes også for forbedret mobil- og internettdekning for de reisende.

    Prosjektet Fløen–Bergen/Nygårdstangen godsterminal starter opp i 2022 og omfatter 1,3 km nytt dobbeltspor fra Fløen til Bergen stasjon, oppgradering av dagens spor med nytt jernbaneteknisk anlegg, inkludert nytt signal- og sikringsanlegg. I tillegg skal Nygårdstangen godsterminal moderniseres med en økning i kapasiteten på minst 50 prosent.

    Det totale anslaget til prosjektene på Vossebanen er på om lag 1,2 milliarder kroner. 
  • Tiltak for økt kapasitet og å kunne ta i bruk nytt togmateriell: Vossebanen, Vaksdal og Voss kommuner
    Regjeringen Solberg prioriterer tiltak som er nødvendige for å ta i bruk nytt togmateriell, skape en mer robust infrastruktur og øke kapasiteten i jernbanenettet. Det totale anslaget til hele jernbanenettet er på 930 millioner kroner. For Vestland er videreføring av arbeidet med plattformforlengelser på Dale og Evanger stasjon på Vossebanen prioritert.
  • Bergensbanen: ERTMS, Krødsherad, Flå, Nes, Gol, Ål, Hol, Ulvik, Aurland, Voss, Vaksdal og Bergen kommuner 
    Regjeringen Solberg prioriterer å videreføre utbyggingen av nytt signalsystem (ERTMS) på jernbanenettet. Det totale anslaget til hele jernbanenettet er på 2,2 milliarder kroner. På Bergensbanen vil det i 2022 gjøres forberedende arbeider og arbeider på systemet for togstyring, fjernstyring, samband og lignende. Prosjektet følger fastsatte planer for kostnad, kvalitet og fremdrift.
  • Fornyelse av jernbanens infrastruktur
    Regjeringen Solberg prioriterer fornyelse av jernbanens infrastruktur. Fornying omfatter større systematiske tiltak for å opprettholde funksjonaliteten og standarden i jernbanenettet samt mindre tiltak som skal ivareta sikkerheten inntil mer omfattende tiltak kan settes i verk. Det totale anslaget til hele jernbanenettet er på 3,2 milliarder kroner. I Vestland omfatter dette arbeidet snøoverbygg, sporfornyelser på Bergensbanen, og videreføring av arbeid med flomsikring og drenering.
  • Støtteordning for godsoverføring fra vei til jernbane
    Regjeringen Solberg foreslår å bevilge 82 millioner kroner til å videreføre støtteordningen som ble opprettet som en midlertidig ordning i 2019. Ordningen skulle vare ut 2021, men foreslås videreført i påvente av ytterligere investeringer i jernbanenettet som skal gi bedre vilkår for godstrafikken. Ordningen er innrettet mot transportformene kombitransport og vognlast, der konkurransen mot veitransport er sterkest. En evaluering viser at ordningen har gitt bransjen forutsigbarhet og har ført til at det er opprettet en rekke godstilbud som ellers ikke ville blitt startet opp. Dette inkluderer ekstra avganger mellom Oslo–Bergen.

Kyst

  • Tiltak i farvannet
    Regjeringen Solberg foreslår totalt 283 millioner kroner til investeringer i farvannet, i tillegg til midler til Stad skipstunnel. Midlene fordeles av Kystverket. I Vestland planlegges følgende større farvannsutbedringer i 2022:
    • Ferdigstilling av innseiling Bulandet, Askvoll kommune
  • Stad skipstunnel, Stad kommune
    Regjeringen Solberg prioriterer 440 millioner kroner i 2022 til bygging av Stad skipstunnel. Målet med prosjektet er å bedre framkommeligheten og sikkerheten for sjøtransport som skal passere Stadlandet. I 2022 er det planlagt å gjennomføre anskaffelse av hovedentreprisen. Planlagt anleggsstart er i 2023 og ferdigstilling i løpet av 2026.

Luftfart

  • FOT-ruter
    Regjeringen Solberg foreslår å bevilge totalt 826,6 millioner kroner til statlig kjøp av regionale flyruter i 2022. I Vestland er følgende ruter omfattet av ordningen, med kontrakter som gjelder til 31. mars 2024:
    • Førde–Oslo t/r
    • Sogndal–Oslo t/r
    • Sandane–Oslo t/r
    • Sogndal–Bergen t/r
    • Sandane–Bergen t/r
    • Florø–Oslo t/r, som ble tatt inn FOT-ordningen 1. oktober 2021.

Byområder og kollektivtransport

  • Byvekstavtale for Bergens-området 2019-2029. Bergen, Askøy, Øygarden, Alver og Bjørnafjorden kommuner.
    Byvekstavtalen ble inngått i 2020. Elementene i bompengeavtalen fra 2019 er ivaretatt i byvekstavtalen.

    Regjeringen Solberg prioriterer statlige bidrag til byvekstavtalen til Bergens-området. Fordeling av midler er som følger:
    • Om lag 340 millioner kroner til gang-, sykkel- og kollektivtiltak langs riksvei. Midlene går blant annet til videreføring av utbyggingen av E39 Sykkelstamvei Kristianborg–Bergen sentrum, langs Bybanen til Fyllingsdalen i Bergen.
    • Om lag 330 millioner kroner i belønningsmidler som i hovedsak går til drift av kollektivtransport og mindre kollektivtiltak.
    • Om lag 600 millioner kroner til Bybanen, byggetrinn 4 til Fyllingsdalen i Bergen kommune.
    • Om lag 120 millioner kroner til reduserte bompenger og bedre kollektivtilbud i 2022, fordelt med om lag 60 millioner kroner på hver av ordningene. Midlene til reduserte bompenger går til å redusere takstene for nullutslippskjøretøy. Midlene til bedre kollektivtilbud går til Bybanen.
    • Om lag 50 millioner kroner til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk, som går til takstreduksjon for kollektivreisende med periodebillett.
    • Om lag 85 millioner kroner til gang-, sykkel- og kollektivtiltak på kommunal og fylkeskommunal vei til blant annet videreføring av utbygging av prosjektene Infrastruktur Paradis i Bergen kommune og Kulvert Idrettsvegen i Øygarden kommune.

Bergen tinghus

Regjeringen Solberg foreslår å bevilge 40 millioner kroner til arbeidet med Bergen tinghus. 

Flom- og skredsikring

Regjeringen Solberg foreslår å bevilge over 660 millioner kroner til Norges vassdrags- og energidirektoratets arbeid med forebygging av flom- og skredskader, gjennom kartlegging av flom- og skredutsatte områder, overvåking, varsling, sikringstiltak, bistand til kommunenes arealplanlegging og arbeidet med overvann samt krise- og hastetiltak.

Om lag 445 millioner kroner av dette går til arbeidet med kartlegging og gjennomføring av ulike sikringstiltak. Foreløpig oversikt viser at sikringstiltak i Vestland vil bli prioritert i 2022. Det vil arbeides med videreføring og oppstart av både flom- og skredsikringsprosjekter.

I dag er det syv fjell som er under kontinuerlig overvåking herunder Joasetbergi i Vestland, men flere er under utredning. Formålet er å kunne varsle beredskapsmyndighetene i god tid slik at befolkningen kan evakueres før eventuelle fjellskred.

Fritidskortordning

Regjeringen Solberg foreslår 225 millioner kroner til å starte nasjonal utrulling av fritidskortet fra høsten 2022. Bergen, Bømlo, Fitjar, Kvam, Stord og Sunnfjord er blant kommunene som skal deltar i oppstarten av den nasjonale ordningen fra høsten 2022.

Ordningen med fritidskort skal bidra til å dekke utgifter til faste, organiserte fritidsaktiviteter for barn og ungdom fra det året de fyller 6 år, fram til året de fyller 18 år. Målet er at alle barn og unge skal få mulighet til å delta i fritidsaktiviteter.

Forsvar

Regjeringen Solberg planlegger å bruke om lag 450 millioner kroner til forsvarssektorens eiendom-, bygg- og anleggsprosjekter og om lag 3,7 milliarder kroner til materiellprosjekter i Vestland i 2022. Store deler av midlene vil bli benyttet til å videreføre prosjektet for infrastruktur og utfasing av fossilt brensel på Haakonsvern, som ble besluttet av Stortinget ved behandlingen av Innst. 359 S (2017–2018) til Prop. 66 S (2017–2018) i juni 2018. Det er også planlagt videreføring av prosjekter på Haakonsvern som ble godkjent ved Stortingets behandling av Innst. 346 S (2018–2019) til Prop. 60 S (2018–2019) i juni 2019. Dette omfatter både prosjekt for å oppgradere utrustningskaia og et prosjekt for etablering av vedlikeholdsfasiliteter for nye ubåter med tilhørende kaianlegg, som er en konsekvens av Stortingets beslutning om å anskaffe fire nye ubåter. På materiellsiden er hoveddelen knyttet til anskaffelse av maritime helikopter, flere investeringer til Marinens kampfartøyer, nye ubåter og materiell til Forsvarets spesialstyrker. 

Frivillighet og idrett

Regjeringen Solberg foreslår:

  • å bevilge 0,5 millioner kroner til Fyllingsdalen teater.
  • å bevilge 2,5 millioner kroner til verdenscup i triatlon i Bergen 2022
  • å bevilge 3 millioner kroner til Ekstremsportveko på Voss

Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet

Regjeringen Solberg foreslår å bevilge 60 millioner kroner til arbeidet med å samlokalisere Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet.

Heroinassistert behandling

Regjeringen Solberg foreslår ytterligere 21,2 millioner kroner til videreføring av 5-årig forsøk med heroinassistert behandling. Midlene finansierer behandlingstilbud i Oslo og Bergen samt følgeforskning i regi av Helsedirektoratet. 

Høgskulen på Vestlandet

Regjeringen Solberg foreslår å bevilge 1,3 millioner kroner til etablering av kompetansehevingstilbud på høyskolen på Vestlandet for kvalifiserte tolker. 

Langskip – fangst og lagring av CO2

Regjeringen Solberg foreslår å bevilge 3,45 milliarder kroner til Langskip som er det norske demonstrasjons­prosjektet for fullskala CO2-håndtering. Prosjektet omfatter fangst, transport og lagring av CO2. Transport- og lagringskapasitet som skal bygges og drives av Northern Lights. Northern Lights skal frakte flytende CO2 med skip fra fangstanlegget i Brevik til en mottaksterminal i Øygarden. Derifra vil CO2 bli pumpet gjennom rør til et lager under havbunnen. Byggearbeidene hos Norcem og Northern Lights pågår med planlagt ferdigstillelse i 2024. 

Museum

Regjeringen Solberg foreslår:

  • å bevilge 1 million kroner i økt driftstilskudd til Sunnhordland museum for å legge til rette for faglig styrking og bidra til økt samarbeid med Haugalandmuseet. Dette er en oppfølging av museumsmeldingen der løft for kystkultur er pekt ut som et viktig satsingsområde.
  • å bevilge 1 million kroner i økt driftstilskudd til Interregionalt marinarkeologisk samarbeid (IRMAS) mellom Museum Stavanger, Norsk Folkemuseum og Museum Vest. Dette er en oppfølging av museumsmeldingen der aktiv samhandling er pekt ut som ett av flere viktige mål for museumssektoren framover.
  • å bevilge 5 millioner kroner i investeringstilskudd til Hardanger fartøyvernsenter ved Hardanger og Voss museum, samt et tilsagn om ytterligere 33 millioner kroner i seinere budsjettår.
  • å bevilge 15 millioner kroner i investeringstilskudd til rehabilitering av Ole Bulls villa Lysøen (ved KODE Kunstmuseer og komponisthjem). Med de 24,5 millioner kroner bevilget til samme formål i 2021 blir det samlede tilskuddet til prosjektet 39,5 millioner kroner.
  • å bevilge 2,35 millioner kroner i tilskudd til Kraftmuseet, herunder vedlikehold av det fredede kraftanlegget Tysso I. Tilskuddet skal bidra til å formidle og dokumentere historien innenfor energi- og vassdragssektoren med hovedvekt på vannkraft, kraftoverføring, flom, konsekvenser av inngrep, samt miljøtiltak og vern av vassdrag.

Områdesatsinger

Regjeringen Solberg foreslår å bevilge 12,9 millioner kroner til områdesatsinger i Bergen. Satsingen går over KMDs budsjett.

Regionale utviklingsmidler

Regjeringen Solberg foreslår å bevilge 105,4 millioner kroner til Vestland fylkeskommune. 

Scenekunst

Regjeringen Solberg foreslår:

  • å gi 0,7 millioner kroner i økt driftstilskudd til Bergen Dansesenter som ledd i regjeringens satsing på å styrke infrastrukturen for scenekunst, jf. Strategi for scenekunst 2021–2025.
  • en bevilgning på 284,2 millioner kroner i 2022, og tilsagn om ytterligere 284,2 millioner kroner senere, for modernisering av Den Nationale Scene i Bergen.

Store Lungegårdsvann

Regjeringen Solberg foreslår å bevilge 23 millioner kroner i 2022 og 84,3 millioner kroner i fullmakt til bruk i 2023, til opprydding av forurenset sjøbunn i Store Lungegårdsvann i Bergen. Til sammen 107,3 millioner kroner over to år. Områdene rundt Store Lungegårdsvann er sentrale transformasjonsområder. I tillegg til ny bybane i området skal det bygges ny bystrand, park, strandpromenade, anlegg for vannsport, studentboliger og allmenning med delekulturboliger og sirkulær landsby. Aktivitetene og anleggene vil ha stor samfunnsnytte, og være avhengig av en ny ren sjøbunn i vannet. 

Teknologisenter Mongstad (TCM)

Regjeringen Solberg foreslår å bevilge 160 millioner kroner til Teknologisenter Mongstad (TCM). Bevilgningen omfatter midler til TCM DA som står for driften av anleggene og hvor staten er majoritetseier samt TCM Assets AS, et datterselskap av Gassnova SF, som står som eier av anleggene ved teknologisenteret og betaler den kommunale eiendomsskatten.

TV-BRA

Regjeringen Solberg foreslår å bevilge 2,6 millioner kroner til Stiftelsen TV-BRA, en tv-kanal for og med personer med utviklingshemming.

Forskning og innovasjon i næringslivet

Bevilgningene til næringsrettet forskning og innovasjon er betydelig styrket siden regjeringen tiltrådte i 2013. Regjeringen Solberg prioriterer om lag 8,6 milliarder kroner til næringsrettet forskning og innovasjon i 2022. Beløpet omfatter bevilgningene over Nærings- og fiskeridepartementets budsjett og anslagene for Skattefunn og Investorfradraget. I tillegg har regjeringen sørget for norsk deltagelse i en rekke nye EU-programmer, og prioriterer blant annet 192 millioner kroner i 2022 til norsk deltakelse i EUs nye investeringsprogram, InvestEU. Bevilgningene til næringsrettet forskning og innovasjon kan komme næringslivet i Vestland til gode.

Gjennom budsjettforslaget for 2022 legger regjeringen blant annet til rette for en ny utlysningsrunde under Grønn plattform. Formålet med ordningen er å skape samfunnsøkonomisk lønnsomt og bærekraftig næringsliv som bidrar til grønn omstilling. I 2021 ble det tildelt om lag 1 milliard kroner til 11 store hovedprosjekter under Grønn plattform. Prosjektene har deltakere fra alle landets fylker, inkludert 15 aktører fra næringslivet/offentlig sektor og 5 FoU-aktører i Vestland.

I 2020 innvilget Forskningsrådet 137,1 millioner kroner i tilskudd til 140 prosjekter i næringslivet i Vestland. I 2020 innvilget Innovasjon Norge totalt 1,6 milliarder kroner i tilskudd, lån og garantier til 970 foretak i Vestland.

Kommunane i Vestland: Vekst i frie inntekter frå 2021 til 2022

Frå 2021 til 2022 er det på landsbasis ein nominell vekst i dei frie inntektene til kommunane på 1,5 prosent, rekna frå anslag på rekneskap for 2021. Det er anslått at kommunane i Vestland samla sett vil få ein nominell vekst i dei frie inntektene på 1,4 prosent.

I Vestland har 18 av 43 kommunar ein vekst som er høgare enn eller lik veksten på landsbasis. Størst vekst har Tysnes kommune med 3,4 prosent, mens Ulvik kommune har lågast vekst med 0,3 prosent. Veksten er rekna frå anslag på rekneskap for 2021.

Vestland fylkeskommune: Vekst i frie inntekter frå 2021 til 2022

Den nominelle veksten i dei frie inntektene til fylkeskommunane er anslått til 1,9 prosent på landsbasis frå 2021 til 2022. Det er anslått at Vestland fylkeskommune vil få ein nominell vekst i dei frie inntektene på 2,1 prosent. Veksten er rekna frå anslag på rekneskap for 2021.

  Netto drifts- Netto  Utgiftskorr. Anslag på Vekst frå anslag
  resultat i % av  lånegjeld frie  frie på rekneskap 2021 - 2022
Kommune driftsinntektene 2020* inntekter inntekter  Nominelle Prosent
  2020*   2020** 2022 kroner  
    (kr. per innb.) (i % av landsgj.) (1000 kr) (1000 kr)  
  1 2 3 4 5 6
             
4601 Bergen 2,4 58 076 99 16 925 497 226 041 1,4
4602 Kinn -1,2 143 246 102 1 128 060 9 635 0,9
4611 Etne -2,9 61 139 97 278 267 2 693 1,0
4612 Sveio 2,1 63 923 96 375 841 7 091 1,9
4613 Bømlo 1,7 75 933 96 763 143 12 672 1,7
4614 Stord 4,0 112 851 96 1 140 017 18 809 1,7
4615 Fitjar 2,3 72 497 98 209 540 1 920 0,9
4616 Tysnes 0,6 67 114 102 223 970 7 465 3,4
4617 Kvinnherad 2,4 105 531 97 838 095 6 416 0,8
4618 Ullensvang 0,3 96 599 106 792 923 4 784 0,6
4619 Eidfjord 4,8 138 775 116 85 732 1 580 1,9
4620 Ulvik 5,4 114 350 107 96 406 317 0,3
4621 Voss 2,1 56 378 98 1 046 277 13 644 1,3
4622 Kvam 1,3 132 617 98 571 479 4 993 0,9
4623 Samnanger 0,7 101 376 98 172 116 2 478 1,5
4624 Bjørnafjorden 1,8 106 968 98 1 559 329 26 928 1,8
4625 Austevoll 6,8 102 188 111 407 105 6 164 1,5
4626 Øygarden -0,3 81 229 97 2 318 956 42 618 1,9
4627 Askøy 1,6 103 765 95 1 794 868 16 314 0,9
4628 Vaksdal 4,1 107 448 97 285 378 1 618 0,6
4629 Modalen 6,4 118 218 126 51 225 989 2,0
4630 Osterøy -1,0 74 790 96 486 685 4 755 1,0
4631 Alver 0,5 98 615 99 1 884 963 49 260 2,7
4632 Austrheim 4,5 95 448 103 203 203 2 083 1,0
4633 Fedje 8,6 95 067 120 59 732 441 0,7
4634 Masfjorden 4,8 93 892 102 142 571 1 694 1,2
4635 Gulen 11,6 80 420 105 188 668 1 004 0,5
4636 Solund 13,7 146 508 113 76 350 644 0,9
4637 Hyllestad 7,8 133 946 106 111 089 1 911 1,8
4638 Høyanger 2,5 144 202 99 284 313 3 684 1,3
4639 Vik 2,8 126 435 101 200 406 1 029 0,5
4640 Sogndal 2,9 73 754 103 785 836 16 396 2,1
4641 Aurland 1,8 89 893 108 135 603 901 0,7
4642 Lærdal 5,3 141 069 102 156 085 1 877 1,2
4643 Årdal -1,3 77 668 102 362 964 5 988 1,7
4644 Luster 4,4 79 122 98 368 055 8 453 2,4
4645 Askvoll 2,8 90 833 99 225 725 1 829 0,8
4646 Fjaler -1,4 123 933 99 224 292 2 711 1,2
4647 Sunnfjord 0,7 95 904 102 1 467 874 23 639 1,6
4648 Bremanger 1,7 97 815 99 277 329 1 672 0,6
4649 Stad 4,3 123 699 100 645 390 11 294 1,8
4650 Gloppen 0,3 126 012 97 417 484 6 063 1,5
4651 Stryn 0,6 80 706 95 469 295 4 655 1,0
Til fordeling gjennom året       30 000    
Vestland 2,0 79 945 99 40 268 138 567 153 1,4
             
Vestland fylkeskommune 7,4 21 117 106 10 729 616 224 273 2,1
*Konserntall, dvs. tala for netto lånegjeld omfattar også kommunale og fylkeskommunale føretak (KF/FKF) og interkommunale selskap (IKS).  
** Ekskl. eigedomsskatt og konsesjonskraftinntekter          
.= data ikkje levert            

Kolonne 1: Netto driftsresultat i prosent av driftsinntektene 2020

Kolonne 2: Netto lånegjeld 2020 i kroner per innbyggjar

Kolonne 3: Utgiftskorrigerte frie inntekter 2020

Kolonne 4: Anslag på frie inntekter 2022 (1 000 kroner)

Kolonne 5: Nominell vekst frå anslag på rekneskap 2021 til 2022 (1 000 kroner)

Kolonne 6: Nominell vekst frå anslag på rekneskap 2021 til 2022 (prosent)