Avdelinger i Arbeids- og inkluderingsdepartementet
Arbeids- og inkluderingsdepartementet består av politisk ledelse, departementsrådens stab og seks avdelinger.
-
Arbeidsmarkedsavdelingen / Arbeidsmarknadsavdelinga
Arbeidsmarkedsavdelingen har ansvaret for å fremme et velfungerende arbeidsmarked. Avdelingen har ansvaret for politikken og virkemidlene for utsatte grupper i arbeidsmarkedet, arbeidsinnvandringsregelverket og inntektspolitikken.
-
Arbeidsmiljø- og sikkerhetsavdelingen / Arbeidsmiljø- og sikkerheitsavdelinga
Arbeidsmiljø- og sikkerhetsavdelingens ansvarsområde omfatter arbeidsrett, arbeidsmiljø og sikkerhet i norsk arbeidsliv.
-
Budsjett- og styringsavdelingen
Budsjett- og styringsavdelingen koordinerer, kvalitetssikrer og følger opp departementets arbeid med statsbudsjettet. Avdelingen har videre ansvar for sikkerhets- og beredskapsarbeidet i departementet, samt etatsstyringen av Arbeids- og velferdsetaten og Trygderetten. Avdelingen har også ansvaret for koordinering av forskning og utvikling i departementet, kommunikasjonen med Riksrevisjonen, tverrgående oppgaver i styringen av underliggende virksomheter (etatsstyringen), høringssaker, økonomiforvaltningen i departementet og departementets interne planlegging og styring. Avdelingen er sekretariat for Beregningsgruppen for folketrygden.
-
Integreringsavdelingen
Integreringsavdelingen arbeider med integreringspolitikk overfor personer med innvandrerbakgrunn.
-
Pensjonsavdelingen / Pensjonsavdelinga
Pensjonsavdelingen har det overordnede ansvaret for pensjonspolitikken, herunder arbeidet med pensjonsreformen.
-
Kommunikasjonsenheten
Kommunikasjonsenheten har ansvaret for departementets kommunikasjonsstrategi, informasjonstiltak og mediehåndtering. Enheten arbeider med rådgivning overfor politisk ledelse og avdelingene, departementets nettsider og sosiale medier.
-
Stabsavdelingen
Stabsavdelingen har ansvar for departementets organisasjon og fellessystemer. Dette omfatter organisasjonsutvikling, personalpolitikk og arbeidsgiverfunksjonene i departementet. Avdelingen har også ansvar for arbeidsprosesser, sikkerhet, dokumentasjonsforvaltning, saksbehandlings- og kontorstøttesystemer, samt kontorstøttefunksjoner.
-
Velferdspolitisk avdeling
Velferdspolitisk avdeling har oppgaver knyttet til inntektssikring, levekår og oppfølging av de som har falt utenfor arbeidslivet på grunn av helsemessige eller sosiale problemer. Avdelingen har et særskilt ansvar for sykepenger, arbeidsavklaringspenger og uføretrygd og for sosialtjenesteloven. Avdelingen har også ansvar for en rekke andre ordninger i folketrygden, herunder pleiepenger, grunn- og hjelpestønad og hjelpemidler. Avdelingen koordinerer departementets arbeid med oppfølging av intensjonsavtalen om et inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen).