Samferdselsministerens innlegg på Teknologidagene 2024

Innlegg holdt av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på Teknologidagene i Trondheim, 28. oktober 2024.

To personer gjør seg klar for demonstrasjon av VR-briller.
I forbindelse med Teknologidagene i Trondheim, som ble arrangert av Statens vegvesen, NTNU og SINTEF, besøkte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård SINTEFs VR-lab. Foto: SD/TLM

Norge er på vei inn i en fremtid der teknologi og innovasjon spiller en avgjørende rolle i transportsektoren – ikke minst for trafikksikkerhet og bærekraft.

I sentrum av denne utviklingen finner vi sterke forskningsmiljøer som SINTEF – ett av flere forskningsmiljøer som gjør det meningsfullt å omtale Trondheim som teknologihovedstaden.

På veien hit besøkte jeg SINTEFs virtuelle lab, hvor de forsker på evakuering og sikkerhet i tunneler, trafikksikkerhet for barn som sykler, og kjøreforhold for motorsyklister.

Antallet drepte i veitrafikken må ned for å nå målene vi har satt oss. Kunnskap og teknologi er avgjørende ressurser i arbeidet for økt trafikksikkerhet, og her hadde SINTEF flere interessante ting å fortelle om.

Sterke kunnskapsklynger og godt samarbeid, som her i Trondheim, er avgjørende for at vi som et lite land har kraftfulle forskningsmiljøer som holder på talentene og tiltrekker seg nye. Sterke miljøer gjør det også enklere å hente inn kapital for utvikling og industrialisering.

Det strategiske samarbeidet mellom NTNU og SINTEF har vært viktig i konkurransen om EU-midler. Dette samarbeidet mellom de to ser vi også under Teknologidagene, og nå med Statens vegvesen som partner. Den store interessen for Teknologidagene viser hvor viktig teknologi er for oss.

Statens vegvesen er den største og viktigste teknologiaktøren i vår sektor, med satsing på flere felt. Etaten er profesjonell og dyktig, og hevder seg også internasjonalt.

En person på et podium snakker til et stort publikum i en stor sal.
Statsråd Jon-Ivar Nygård holder innlegg på Teknologidagene i Trondheim. Det var nærmere 400 deltagere på konferansen, som gikk over to to dager. Foto: SD/TLM

Teknologi innbyr til å snakke om fremtiden – om løsninger som på sikt vil redusere utslipp, støv, støy, ulykker og kapasitetsutfordringer.

Et fremtidsblikk er nødvendig. Norge må være tidlig ute med å forstå hva som kan komme, slik at vi kan styre og tilpasse utviklingen i riktig retning.

Vi skal se fremover, men også jobbe målrettet med å sette tilgjengelig teknologi i arbeid – nå.

Jeg ble nylig gjort oppmerksom på en stillingsannonse fra Statens vegvesen. Etaten ønsket en medarbeider som skulle sørge for at «etatens datastrategi kommer ut av PowerPoint-presentasjoner og inn i arbeidshverdagen der den gjør mest nytte for seg». Dette virker som en god tilnærming.

Til tross for alle ressursene samfunnet bruker på forskning og utvikling, ser vi av og til et gap mellom den mulige verdien av teknologi og vår evne til å bruke den effektivt.

Det kan være krevende å få teknologiske muligheter ut i praktiske tiltak. Heldigvis innføres ny teknologi i høyt tempo i vår sektor. Teknologidagene er en nyttig og viktig arena for å vise bredden i alt som skjer, og for å få en felles forståelse av hvordan vi skal komme videre.

Programmet plukker opp tema fra Nasjonal transportplan og viser hvordan nye løsninger og arbeidsmetoder bidrar til at vi når målene raskest mulig og med færrest ressurser.

Smartere drift og vedlikehold, digitalisering som øker samfunnsnytten og lar oss utnytte transportsystemet bedre, teknologi som bidrar til klimatilpassing og utslippskutt – eksemplene er mange.

Bruk av kunstig intelligens kan utgjøre et kvantesprang i hva vi kan få til. Mulighetene er store, men vi ser ennå ikke omfanget av alle utfordringene. God kunnskapsdeling er essensielt, og jeg vet at Statens vegvesen delte erfaringer med bruk av KI tidligere i dag.

Vi la nylig fram et sterkt samferdselsbudsjett som følger opp NTP. I budsjettforslaget prioriterer vi blant annet Transport 2050, som omfatter opp til tre forskingssenter og skal bidra med kunnskapen vi trenger for å nå viktige miljømål.

Sentrene skal arbeide med transportsektorens påvirkning på klima, miljø og areal, metodeutvikling, klimatilpasning og klimasårbarhet.

Vi satte også av 120 millioner kroner ekstra til Statens vegvesen, prioritert til digitalisering, teknologiutvikling og reduksjon av teknisk etterslep på IT-systemer. La oss håpe de blir stående gjennom budsjettforhandlingene.

Transportsektoren følger med i tiden og er ikke redd for å ta nye grep. Kampen om teknologi-hoder som vil jobbe med transport er knallhard. Derfor er jeg glad for at Statens vegvesen jobber for å tiltrekke seg kreative kodere og unge talenter som drives av god kunnskapsdeling.

Etaten kan friste med oppgaver som er viktige for samfunnet, og med store data av høy kvalitet. Ikke minst er Nasjonal vegdatabank en gullgruve. Brukt riktig kan store data redde liv på norske veier – og transportsikkerhet er som kjent jobb nummer 1.

Fremtiden handler om visjoner. Men vi må også gjøre det beste ut av teknologien vi allerede har, samtidig som vi holder blikket rettet mot å ta i bruk ny teknologi så raskt som mulig.

Takk for meg!