Slik jobber UD med krisen i Midtøsten

Dette innholdet er mer enn 1 år gammelt.

Etter terrorangrepet mot Israel lørdag 7. oktober har sikkerhetssituasjonen i Midtøsten blitt kraftig forverret. Utenriksdepartementets krisestab og norske utenriksstasjoner jobber døgnet rundt for å bistå norske borgere som er berørt av krisen.

UD satte krisestab søndag 8. oktober. Krisestaben leder og koordinerer arbeidet med krisen, i nært samarbeid med utenriksstasjonene i regionen. Krisestaben kartlegger og tilrettelegger utreise for norske borgere i regionen, analyserer utviklingen, og avlaster utenriksstasjonene ved å ta imot henvendelser fra berørte norske borgere i regionen og deres pårørende i Norge og bistår med mediehenvendelser. Flere titalls medarbeidere fra ulike deler av UD jobber nå døgnet rundt med krisehåndteringen.  

Krisestaben har samarbeidsavtaler med Forsvaret, helsesektoren og justissektoren. Medarbeidere fra alle disse sektorene inngår både i UDs krisestab i Oslo og i utrykningsenhetene (URE) som UD sender til regionen.  

Norske utenriksstasjoner – hva gjør de under krisen? 

Alle utenriksstasjonene våre i regionen er operative med norske diplomater og lokalt ansatte i fullt arbeid. Flere av stasjonene har styrket bemanningen på grunn av den krevende situasjonen. Fem utenriksstasjoner er særlig berørt: Representasjonskontoret i Al Ram som har ansvaret for kontakten med palestinske myndigheter, og ambassadene i Tel Aviv, Beirut, Kairo og Amman. 

Utenriksstasjonene har spesialkompetanse på lokal, nasjonal og regional politikk, sikkerhet, kultur og språk. De bidrar med viktige analyser og praktisk krisehåndtering. Utenriksstasjonene er helt sentrale i arbeidet med å bistå norske borgere, følge opp dialogen med stedlige myndigheter, analysere utviklingen og iverksette praktiske tiltak. 
 
I tillegg til å være en svært alvorlig krise som rammer mange nordmenn, er dette en omfattende sikkerhetspolitisk krise som Utenriksdepartementet setter av store ressurser for å håndtere. Blant annet jobber utenrikstjenesten med en rekke land og organisasjoner for å bidra til at grensen mellom Gaza og Egypt kan åpnes, slik at sivile kan komme seg i sikkerhet og humanitær bistand kan sendes inn.   

Utrykningsenhet (URE)  

Ved kriser i utlandet kan UD på kort varsel sende en utrykningsenhet (URE) for å forsterke departementets og utenriksstasjonenes krisehåndtering. Generelt består et slikt team av erfarne medarbeidere fra UD, men teamet kan ved behov blir forsterket av medarbeidere fra helsesektoren, politi eller forsvaret.   

Utrykningsenhetene som nå er på plass i Kairo består av medarbeidere fra UD, i tillegg til medisinsk personell. Sammen med ambassaden i Kairo forbereder de arbeidet med å ta imot norske statsborgere som ventes fra Gaza. I Kairo er det opprettet en base som kan fungere som mulig mottakssenter. Her vil lege kunne gi medisinsk bistand. I tillegg kan det ytes konsulær bistand slik som utstedelse av nødpass, registrering av kontaktinformasjon, hjelpe til med å skaffe billett videre hjem til Norge eller hjelp til innkvartering. Norge har også forsterket tilstedeværelsen på Kypros, i likhet med en rekke andre europeiske land. 

UD hadde også egne utrykningsenheter på de to Norwegian-flyene som vi satte opp i samarbeid med Norwegian fra Israel til Oslo.  Lokalt ambassadepersonell møtte de norske borgerne på flyplassen, mens URE-teamet fulgte med dem på flyet tilbake til Norge. Teamet ga praktisk og helsemessig bistand til passasjerene.  

Status for norske borgere i berørte land  

Utenriksdepartementet skjerpet reiserådet for Israel og Palestina lørdag 7. oktober. Samme dag oppfordret UD norske statsborgere i regionen til å registrere seg i appen Reiseklar eller på reiseregistrering.no. Norske borgere som er berørt kan kontakte Utenriksdepartementet på telefon +47 23 95 23 95, på e-post sos@mfa.no eller WhatsApp +47 47636040.  

Israel:   +47 47636040

  • Mange norske borgere reiste ut av Israel med kommersielle rutefly idet krisen inntraff.    
  • I samarbeid med Norwegian satte UD opp to fly for å frakte norske borgere fra Israel til Norge, hhv. onsdag 11. og fredag 13. oktober. Flyene brakte om lag 200 norske borgere fra Tel Aviv og Eilat til Oslo. Også borgere fra Island, Danmark og enkelte andre land var med de norske flyene fra Israel til Norge.    

Palestina: 

Vestbredden  

  • Det er om lag 30 registrerte norske borgere på Vestbredden (19. oktober). Flere har organisert hjemreise på egenhånd.  
  • 17. oktober sendte UD melding til norske borgere om at UD bistår med transport ut fra Vestbredden.  UD tilbød assistert utreise via Jordan. Det er foreløpig uklart om noen ønsker å benytte seg av det tilbudet. 

Gaza  

  • Norge jobber diplomatisk langs flere spor for å bidra til at norske borgere kan reise ut av Gaza.   
  • Krisestaben og utenriksstasjonene er i løpende kontakt med norske statsborgerne som ønsker å forlate Gaza. Det er registrert 200 norske borgere i Gaza. Over hundre av disse er barn.   
  • En forsterket utrykningsenhet er i Egypt for å forberede arbeidet med å ta imot norske statsborgere som måtte komme fra Gaza. 

Libanon:  

  • Utenriksdepartementet har skjerpet reiserådet for Libanon flere ganger i oktober som følge av at sikkerhetssituasjonen på grensen til Israel er forverret. Les reiserådet for Libanon.  
  • Det går fremdeles fly fra Beirut Rafic Hariri flyplass, men mulighetene for å reise ut av Libanon blir stadig mer begrensede.  
  • Norske borgere som ønsker å forlate Libanon bør vurdere å reise ut mens det fortsatt er mulig. Utreisemulighetene kan forverres på kort varsel.   
  • Det er om lag 150 norske borgere i Libanon som har registrert seg så langt, men antallet kan være høyere.    

 Mer informasjon

I denne tidslinja finner du alle pressemeldinger, nyheter og meldinger fra UD om konflikten og den pågående krisa.