Norge og Brasil vil samarbeide om klimavennlig skipsfart
Pressemelding | Dato: 19.11.2024 | Statsministerens kontor, Klima- og miljødepartementet
Norge og Brasil vil inngå et samarbeid om klimavennlig skipsfart. Målet er å etablere faste ruter mellom Brasil og Europa der skipene kan bruke teknologi og drivstoff som gir lavere klimagassutslipp.
– Norge har en stolt og lang skipsfartstradisjon, og vi skal være ledende på grønn skipsfart. Havet er bindeleddet i handelen mellom Brasil og Norge. Sammen har vi kompetanse og teknologi til å gå foran med et prosjekt som kan vise potensialet for grønn skipsfart til hele verden. Dette vil også gi muligheter til norske verft og arbeidsplasser langs hele kysten vår, sier statsminister Jonas Gahr Støre.
På klimatoppmøtet i Glasgow i 2021 ble flere land, inkludert Norge, enige om å opprette korridorer for klimavennlig skipsfart. Det er en rute mellom to eller flere havner hvor skip kan operere med null eller nær null utslipp av klimagasser. Skipsfarten står for rundt 3 prosent av de menneskeskapte klimagassutslippene.
Brasil og Norge arbeider nå for at en transatlantisk korridor skal inngå blant disse. De to landene har derfor etablert et pilot-prosjekt som skal identifisere egnet rute, havner og drivstoff med sentrale partnere i skipsfartsindustrien på begge sider av Atlanteren.
– I fjor fikk vi et viktig gjennomslag da FNs sjøfartsorganisasjon vedtok et mål om netto-nullutslipp fra skipsfarten i 2050. Vi skal vise at dette er mulig også for skip som seiler over lange strekninger. Oppgaven er krevende, men det er svært gledelig å samarbeide med Brasil om dette, sier klima- og miljøminister Tore Sandvik.
I løpet av det nærmeste året skal konkrete transatlantiske skipsfartsruter for klimavennlig skipsfart kartlegges. Intensjonen er å presentere en eller flere alternativer under FNs klimatoppmøte COP30 i Brasil i 2025.
- Samarbeidet mellom Norge og Brasil følger opp Clydebank-erklæringen fra klimatoppmøtet i Glasgow 2021.
- Norge var blant landene som undertegnet erklæringen. Målet er at det skal opprettes minst seks internasjonale grønne skipsfartskorridorer innen midten av dette tiåret.
- Klima- og miljødepartementet leder arbeidet på norsk side, i samarbeid med blant andre Norges Forskningsråd, DNV, Norsk Industri, Rederiforbundet og Utenriksdepartementet.
- På brasiliansk side ledes arbeidet av departementet for havner og flyplasser.