Konkurransetilsynet får nytt verktøy
Pressemelding | Dato: 06.09.2024 | Nærings- og fiskeridepartementet
Konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen er ikke god nok. Regjeringen vil derfor gi Konkurransetilsynet flere muligheter til å slå ned på konkurranseproblemer. Det nye verktøyet, markedsetterforskning, innebærer at tilsynet kan gripe inn i markeder selv om det ikke er brudd på konkurranseloven.
– Folk skal få bedre råd. Da må konkurransen være god slik at prisene ikke blir unødvendig høye. Jeg er svært bekymret for konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen. De stigende matprisene merkes på lommeboka til folk hver dag. Med markedsetterforskning får tilsynet et kraftfullt virkemiddel for å bidra til bedre konkurranse, lavere priser og mer utvalg, sier næringsminister Cecilie Myrseth.
I dag kan ikke Konkurransetilsynet gripe inn mot konkurranseproblemer med mindre det er brudd på konkurranseloven. Markedsetterforskning endrer på dette, og kan brukes mot store og alvorlige konkurranseproblemer på tvers av markeder. Markedsetterforskning innebærer at Konkurransetilsynet, etter en grundig undersøkelse, kan treffe tiltak for å styrke konkurransen hvis det avdekkes alvorlige konkurranseproblemer.
– Regjeringen tar konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen på alvor, og har satt i gang en rekke tiltak som på sikt vil gjøre konkurransesituasjonen bedre. En del av dette arbeidet handler om å sørge for at Konkurransetilsynet har effektive virkemidler for å kunne bekjempe alvorlige konkurranseproblemer. Regjeringen har derfor styrket Konkurransetilsynet, sier Myrseth.
–Forslaget som nå sendes til Stortinget, innebærer blant annet at tilsynet kan sette inn målrettede tiltak på et tidligere tidspunkt. Det er viktig for å forebygge at konkurranseproblemer vokser seg store, og målet er bedre konkurranse slik at forbrukeren får bedre utvalg til lavere pris, sier Myrseth.
Markedsetterforskning vil være et supplement til de eksisterende virkemidlene i konkurranseloven. Verktøyet følger opp regjeringens 10-punktsplan for å bedre konkurranseforholdene i dagligvarebransjen.
– Markedsetterforskning kan brukes i dagligvarebransjen, men også i alle andre markeder der konkurransen er begrenset eller står i fare for å bli begrenset, sier Myrseth.
Markedsetterforskning kan være inngripende. Det skal derfor være høy terskel for å sette inn tiltak. Før tilsynet starter en markedsetterforskning må de gjennomføre en åpen høring. Forslaget legger derfor opp til at Konkurransetilsynet skal ha dialog med alle berørte aktører. Det er viktig for at Konkurransetilsynet skal kunne treffe målrettede og effektive tiltak som er forholdsmessige og ikke går lenger enn nødvendig.
- Forslaget balanserer godt mellom å være et effektivt verktøy mot alvorlige konkurranseproblemer, og mellom hensynet til rettssikkerhet og forutsigbarhet for næringslivet, sier Myrseth.
Dette er markedsetterforskning
Formål
- Markedsetterforskning gir Konkurransetilsynet et verktøy for å undersøke og styrke konkurransen i markeder hvor konkurransen er eller kan bli vesentlig begrenset.
- Særlig aktuelt i markeder med få aktører, stabile markedsandeler, manglende nyetablering, mye vertikal integrasjon eller betydelige stordriftsfordeler.
- Markedsetterforskning vil være et supplement til de eksisterende virkemidlene i konkurranseloven, som fusjonskontrollen og forbudene mot konkurransebegrensende avtaler og misbruk av dominerende stilling.
Saksgang
- Konkurransetilsynet mener det er grunnlag for å undersøke et marked.
- Åpen høring må gjennomføres før en markedsetterforskning kan starte.
- Etter høringen kan Konkurransetilsynet gjennomføre en grundig undersøkelse av markedet.
- Prosessen er åpen og inkluderende, med mulighet for markedsaktørene til å delta og komme med innspill
- Hvis markedsetterforskningen avdekker vesentlig begrenset konkurranse kan tilsynet pålegge avhjelpende tiltak.
- Tiltakene kan både være adferdsmessige eller strukturelle, men det er strengere vilkår for å pålegge strukturelle tiltak, som for eksempel salg av virksomhet.
- Tiltak kan for eksempel innebære å pålegge en virksomhet å endre en bestemt praksis eller å gi tilgang til viktig infrastruktur
- Markedsaktører kan selv komme med forslag til avhjelpende tiltak
- Hvis Konkurransetilsynet avslutter en markedsetterforskning uten å fatte vedtak skal dette begrunnes.